Dokonując w działalności gospodarczej transakcji walutowych, przedsiębiorcy zobowiązani się do przeliczania ich wartości na złotówki. W ten sposób powstają różnice kursowe od środków własnych, które wyliczamy na podstawie porównania kwoty wpływu i wypływu przemnożonych przez odpowiednie kursy walut. W poprzedniej części tekstu zastosowano do tego metodę FIFO; w tej zastosujemy alternatywę – metodę LIFO.

LIFO – na czym polega?

Metoda LIFO (ang. Last In, First Out) to sposób wyliczania różnic kursowych od środków własnych, w którym przyjmujemy, że zobowiązania spłacamy najpierw najmłodszymi wpływami. Dopiero, gdy wartość ostatniego wpływu jest niewystarczająca, można sięgnąć po starsze wpływy, także w kolejności chronologicznej. Odmienne kursy walut, stosowane dla każdej transakcji, spowodują powstanie różnicy kursowej.

Metoda LIFO – jak obliczać?

Przykład. Przedsiębiorca stosujący w swojej firmie metodę LIFO przeprowadził w sierpniu następujące transakcje:

  • 1 sierpnia – kupił 90 euro w kantorze, kurs kantoru z dnia zakupu 2,2.
  • 12 sierpnia – otrzymał od kontrahenta 70 euro zapłaty za fakturę, średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpłaty 2,3.
  • 14 sierpnia – wpłacił na konto walutowe (inaczej – kupił od banku walutę) 120 euro, kurs walut zastosowany przez bank 2,0.
  • 20 sierpnia – zapłacił kontrahentowi za fakturę 200 euro, średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania zapłaty 2,4.
Kurs wypływu > kurs wpływu
Różnica stanowi przychód
Kurs wypływu < kurs wpływu
Różnica stanowi koszt

Biorąc pod uwagę powyższą tabelę, różnicę kursową według metody LIFO wyliczymy następująco:

RK = 200 euro * 2,4 – (120 euro * 2,0 + 70 euro * 2,3 + 10 euro * 2,2)

RK = 480 – (240 + 161 + 22)

RK = 480 – 423

RK = 57 zł

Różnica kursowa wynosi 57 zł, będzie księgowana jako przychód z działalności.

Nie wiesz, czym jest FIFO? Sprawdź pierwszą część instrukcji!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

4 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

4 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

4 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

4 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

6 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

6 dni temu