Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) obowiązują już wszystkich, również mikroprzedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników. Jednak pod pewnymi warunkami taki przedsiębiorca może nie rozliczać PPK. W dzisiejszej publikacji opiszemy, jakie warunki należy spełnić.
Status mikroprzedsiębiorcy
Zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców, za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników, oraz
osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Kogo dotyczy PPK?
PPK dotyczy pracodawców zatrudniających pracowników na zasadach wynikających z ustawy o PPK.
Przepisy regulują wprost dla kogo ma być prowadzony program PPK, ale przystąpienie do niego nie jest obowiązkowe.
Kiedy mikroprzedsiębiorca nie musi rozliczać PPK?
Przepisy ustawy o PPK dzielą pracowników na dwa przedziały wiekowe:
18 do ukończenia 55 lat – pracownicy podlegają pod PPK z automatu.
55 do ukończenia 70 lat – pracownicy podlegają pod PPK na swój wniosek.
Jest jednak pewien wyjątek, mianowicie pracownicy, którzy nie ukończyli 55 lat mogą złożyć deklarację rezygnacji. W ustawie o PPK jest wprost napisane, że przepisów ustawy o PPK nie stosuje się do mikroprzedsiębiorcy, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą podmiotowi zatrudniającemu deklarację rezygnacji.
Mając na uwadze te regulacje, mikroprzedsiębiorca nie będzie miał obowiązku rozliczać PPK pod warunkiem, że:
Pracownicy poniżej 55 roku życia złożą mu deklarację rezygnacji.
Pracownicy powyżej 55 roku życia nie złożą deklaracji przystąpienia do PPK.
Pamiętajmy jednak, że założenia ustawy o PPK przewidują również, że raz na 4 lata należy przeprowadzać ponowną analizę pod kątem przystąpienia pracowników do PPK. Jednak, żeby przedsiębiorca w dalszym ciągu nie musiał rozliczać PPK, pracownicy uprawnieni muszą mu ponownie złożyć deklaracje rezygnacji lub nie złożyć deklaracji przystąpienia, w zależności od kategorii wiekowej. Należy pamiętać, że rezygnacja pracownika ma być dobrowolna, a pracodawca w żaden sposób nie może wpływać na decyzję pracownika. Pierwszym takim okresem będzie rok 2023, w którym mijają 4 lata od wejścia w życie ustawy o PPK. Ponadto każdy nowy pracownik będzie również podlegał analizie pod kątem obowiązujących przepisów o PPK.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Od dnia 28 czerwca 2025 r. standard WCAG 2.2 stanie się obowiązkowy dla właścicieli stron internetowych i sklepów online. Nowe wytyczne mają na celu zapewnić większą dostępność i przejrzystość dla wszystkich użytkowników, a przede wszystkim tych z niepełnosprawnością.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo