Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) obowiązują już wszystkich, również mikroprzedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników. Jednak pod pewnymi warunkami taki przedsiębiorca może nie rozliczać PPK. W dzisiejszej publikacji opiszemy, jakie warunki należy spełnić.
Status mikroprzedsiębiorcy
Zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców, za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników, oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Kogo dotyczy PPK?
PPK dotyczy pracodawców zatrudniających pracowników na zasadach wynikających z ustawy o PPK.
Przepisy regulują wprost dla kogo ma być prowadzony program PPK, ale przystąpienie do niego nie jest obowiązkowe.
Kiedy mikroprzedsiębiorca nie musi rozliczać PPK?
Przepisy ustawy o PPK dzielą pracowników na dwa przedziały wiekowe:
- 18 do ukończenia 55 lat – pracownicy podlegają pod PPK z automatu.
- 55 do ukończenia 70 lat – pracownicy podlegają pod PPK na swój wniosek.
Jest jednak pewien wyjątek, mianowicie pracownicy, którzy nie ukończyli 55 lat mogą złożyć deklarację rezygnacji. W ustawie o PPK jest wprost napisane, że przepisów ustawy o PPK nie stosuje się do mikroprzedsiębiorcy, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą podmiotowi zatrudniającemu deklarację rezygnacji.
- Pracownicy poniżej 55 roku życia złożą mu deklarację rezygnacji.
- Pracownicy powyżej 55 roku życia nie złożą deklaracji przystąpienia do PPK.
Pamiętajmy jednak, że założenia ustawy o PPK przewidują również, że raz na 4 lata należy przeprowadzać ponowną analizę pod kątem przystąpienia pracowników do PPK. Jednak, żeby przedsiębiorca w dalszym ciągu nie musiał rozliczać PPK, pracownicy uprawnieni muszą mu ponownie złożyć deklaracje rezygnacji lub nie złożyć deklaracji przystąpienia, w zależności od kategorii wiekowej. Należy pamiętać, że rezygnacja pracownika ma być dobrowolna, a pracodawca w żaden sposób nie może wpływać na decyzję pracownika. Pierwszym takim okresem będzie rok 2023, w którym mijają 4 lata od wejścia w życie ustawy o PPK. Ponadto każdy nowy pracownik będzie również podlegał analizie pod kątem obowiązujących przepisów o PPK.