Do składania plików JPK_VAT przedsiębiorcy zdążyli się już przyzwyczaić od 2018 roku. W roku 2020 mamy nową odsłonę plików JPK. Przedsiębiorcy nie będą już składali deklaracji VAT, w to miejsce będą przesyłane nowe pliki JPK_VAT.
Najważniejsze zmiany w nowym JPK_VAT
Od 1 października 2020 roku w miejsce deklaracji VAT i JPK wejdą nowe dokumenty elektroniczne JPK_VAT z deklaracją, składające się z dwóch części:
z części ewidencyjnej, zawierającej ewidencję VAT zakupów i sprzedaży, dotychczas ujmowane w pliku JPK, rozszerzonej o dodatkowe oznaczenia,
z części deklaracyjnej, zawierającej dane ujmowane dotychczas w deklaracjach VAT-7 i VAT-7K, czyli zestaw informacji o zakupach i sprzedaży za dany okres rozliczeniowy miesięczny lub kwartalny.
Do składania nowych plików JPK_VAT będą zobowiązani wszyscy czynni podatnicy VAT bez względu na wielkość: duże, średnie, małe przedsiębiorstwa oraz mikroprzedsiębiorcy i formę organizacyjną. Dlatego z pomocą dla tych najmniejszych przedsiębiorców wyszło Ministerstwo Finansów i udostępniło na swoich stronach narzędzia informatyczne do przesyłania nowego JPK_VAT.
Nowe aplikacje Ministerstwa Finansów – narzędzia do przesyłania JPK VAT
Oczywiście Ministerstwo Finansów tak jak w 2018 roku udostępni aplikacje informatyczne dedykowane dla najmniejszych przedsiębiorców, którzy nie korzystają z obsługi przez biura rachunkowe. Są to narzędzia bezpłatne w pełni spełniające wymagania nowego pliku JPK.
Ministerstwo Finansów udostępni następujące narzędzia informatyczne do obsługi plików JPK_VAT:
Wszystkie aplikacje są do pobrania na stronie Ministerstwa Finansów dotyczącej Jednolitego Pliku Kontrolnego w zakładce “Aplikacje do pobrania”.
Wymagania sprzętowe i sieciowe do zrealizowania obowiązku nowego JPK
Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli skorzystać z darmowych aplikacji Ministerstwa Finansów muszą spełniać podstawowe wymagania typu:
dostęp do komputera osobistego z systemem operacyjnym Windows (co najmniej w wersji Windows 7) lub Linux,
dostęp do sieci Internet,
przeglądarka plików w formacie Adobe Acrobat (PDF),
możliwość pobrania i instalacji oprogramowania na komputerze osobistym.
Jak wyjaśnia Dyrektor Leszek Syguła: “Podatnicy, którzy aktualnie korzystają z tego narzędzia (e-mikrofirma), będą mogli kontynuować pracę w nowej wersji aplikacji zachowując dotychczasową historię rozliczeń. E-mikrofirma pozwoli na wygenerowanie i wysłanie JPK_VAT, obejmującego deklarację wraz z ewidencją, a także wygenerowanie na żądanie organu pliku JPK_FA.”
Nowe narzędzie tzw. formularz interaktywny zastąpi dotychczasowy plik w formacie CSV, jest to proste w obsłudze narzędzie, które umożliwi wypełnienie wszystkich elementów nowego JPK_VAT w części ewidencyjnej i deklaracyjnej oraz jego wysłanie do organu podatkowego.
Aplikacja Klient JPK zostanie zaktualizowana i będzie możliwość wysłania pliku JPK_VAT w formacie XML.
Pamiętajmy, że korygowanie deklaracji i JPK_VAT składanych do 30 września 2020 roku będzie odbywało się na starych zasadach jakie obowiązywały pierwotną deklarację.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dzisiejszym świecie skuteczna prezentacja to często klucz do sukcesu – niezależnie od tego, czy prowadzisz szkolenie, przedstawiasz ofertę klientowi, czy bronisz projektu na uczelni.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Wysokość składek ZUS na dany rok jest uzależniona od pewnych wskaźników makroekonomicznych. Ministerstwo Finansów już teraz prognozuje te wskaźniki na 2026 rok, co pozwala na wstępne oszacowanie wysokości składek.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo