Nie wszyscy przedsiębiorcy, którzy są czynnymi podatnikami VAT korzystają z płatnych programów księgowych do prowadzenia księgowości w firmie bądź z usług biura rachunkowego. Dlatego też Ministerstwo Finansów wyszło naprzeciw takim przedsiębiorcom i udostępniło im bezpłatne narzędzia do generowania i wysyłania plików JPK – w tym formularz Klient JPK WEB. Jak działa i jak z niego korzystać, opisujemy poniżej.
Klient JPK WEB – co to takiego?
Klient JPK WEB to przygotowany przez Ministerstwo Finansów formularz interaktywny do składania plików JPK_V7 w dwóch wariantach:
- JPK_V7M – miesięcznie.
- JPK_V7K – kwartalnie.
Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów formularz jest prostym narzędziem webowym i zastąpi dotychczasowe pliki obsługiwane w formacie CSV. Oczywiście, aby móc skorzystać z tej aplikacji niezbędny jest sprzęt i dostęp do internetu. W dedykowanej aplikacji przedsiębiorcy będą mogli rozliczyć zarówno transakcje krajowe, jak i zagraniczne.
Narzędzie Klient JPK WEB umożliwia walidację, szyfrowanie, podpisywanie i wysyłkę plików. Osoby zainteresowane mogą zapoznać się z bardziej szczegółowymi informacjami na temat tej aplikacji na stronie podatki.gov.pl, gdzie znajdują się broszury informacyjne na ten temat.
Nowa wersja formularza uproszczonego znalazła się również na tej stronie MF. Dostęp do bezpłatnego narzędzia do tworzenia i wysyłania plików JPK można znaleźć pod tym linkiem.
Jak wysyłać JPK – pozostałe narzędzia
Istnieją również inne bezpłatne narzędzia do generowania i wysyłania nowych plików JPK, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy:
- Aplikacja e-mikrofirma.
- Formularz interaktywny.
Pierwsze pliki w nowej strukturze będą wysyłane począwszy od rozliczeń za miesiąc październik 2020 r. w terminie do 25 listopada 2020 r.