Do składania plików JPK_VAT przedsiębiorcy zdążyli się już przyzwyczaić od 2018 roku. W roku 2020 mamy nową odsłonę plików JPK. Przedsiębiorcy nie będą już składali deklaracji VAT, w to miejsce będą przesyłane nowe pliki JPK_VAT.
Najważniejsze zmiany w nowym JPK_VAT
Od 1 października 2020 roku w miejsce deklaracji VAT i JPK wejdą nowe dokumenty elektroniczne JPK_VAT z deklaracją, składające się z dwóch części:
z części ewidencyjnej, zawierającej ewidencję VAT zakupów i sprzedaży, dotychczas ujmowane w pliku JPK, rozszerzonej o dodatkowe oznaczenia,
z części deklaracyjnej, zawierającej dane ujmowane dotychczas w deklaracjach VAT-7 i VAT-7K, czyli zestaw informacji o zakupach i sprzedaży za dany okres rozliczeniowy miesięczny lub kwartalny.
Do składania nowych plików JPK_VAT będą zobowiązani wszyscy czynni podatnicy VAT bez względu na wielkość: duże, średnie, małe przedsiębiorstwa oraz mikroprzedsiębiorcy i formę organizacyjną. Dlatego z pomocą dla tych najmniejszych przedsiębiorców wyszło Ministerstwo Finansów i udostępniło na swoich stronach narzędzia informatyczne do przesyłania nowego JPK_VAT.
Nowe aplikacje Ministerstwa Finansów – narzędzia do przesyłania JPK VAT
Oczywiście Ministerstwo Finansów tak jak w 2018 roku udostępni aplikacje informatyczne dedykowane dla najmniejszych przedsiębiorców, którzy nie korzystają z obsługi przez biura rachunkowe. Są to narzędzia bezpłatne w pełni spełniające wymagania nowego pliku JPK.
Ministerstwo Finansów udostępni następujące narzędzia informatyczne do obsługi plików JPK_VAT:
Wszystkie aplikacje są do pobrania na stronie Ministerstwa Finansów dotyczącej Jednolitego Pliku Kontrolnego w zakładce “Aplikacje do pobrania”.
Wymagania sprzętowe i sieciowe do zrealizowania obowiązku nowego JPK
Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli skorzystać z darmowych aplikacji Ministerstwa Finansów muszą spełniać podstawowe wymagania typu:
dostęp do komputera osobistego z systemem operacyjnym Windows (co najmniej w wersji Windows 7) lub Linux,
dostęp do sieci Internet,
przeglądarka plików w formacie Adobe Acrobat (PDF),
możliwość pobrania i instalacji oprogramowania na komputerze osobistym.
Jak wyjaśnia Dyrektor Leszek Syguła: “Podatnicy, którzy aktualnie korzystają z tego narzędzia (e-mikrofirma), będą mogli kontynuować pracę w nowej wersji aplikacji zachowując dotychczasową historię rozliczeń. E-mikrofirma pozwoli na wygenerowanie i wysłanie JPK_VAT, obejmującego deklarację wraz z ewidencją, a także wygenerowanie na żądanie organu pliku JPK_FA.”
Nowe narzędzie tzw. formularz interaktywny zastąpi dotychczasowy plik w formacie CSV, jest to proste w obsłudze narzędzie, które umożliwi wypełnienie wszystkich elementów nowego JPK_VAT w części ewidencyjnej i deklaracyjnej oraz jego wysłanie do organu podatkowego.
Aplikacja Klient JPK zostanie zaktualizowana i będzie możliwość wysłania pliku JPK_VAT w formacie XML.
Pamiętajmy, że korygowanie deklaracji i JPK_VAT składanych do 30 września 2020 roku będzie odbywało się na starych zasadach jakie obowiązywały pierwotną deklarację.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Na coraz szerszym polu można dostrzec efekty trwającej rządowej akcji deregulacyjnej. W czercwu inicjatywa SprawdzaMY opublikowała podsumowanie Fazy 1.0, a w lipcu na posiedzeniu sejmu kolejne projekty przeszły przez pierwsze czytanie.
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo