



Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował program „Mój rower elektryczny” w odpowiedzi na potrzebę znalezienia alternatywy dla paliw emisyjnych w transporcie. Zobacz, jakie dofinansowanie jest planowane i kto może z niego skorzystać.
Program „Mój rower elektryczny” ma na celu obniżenie zużycia paliw emisyjnych poprzez wsparcie zakupu rowerów elektrycznych i wózków elektrycznych, promowanie ekologicznych środków transportu oraz rozwój dobrych praktyk transportowych.
Na dopłaty do elektrycznych rowerów i wózków Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) planuje przeznaczyć 300 mln zł.
Dofinansowanie w ramach programu „Mój rower elektryczny” jest przewidziane dla rowerów elektrycznych, które nie są starsze niż 2 lata, i obejmuje ono:
Definicje
Jako rower elektryczny należy rozumieć nowy pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem, wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Przez rower elektryczny transportowy (cargo) należy rozumieć nowy pojazd zbudowany lub przystosowany do przewozu towarów bądź osób o parametrach takich samych jak wyżej wspomniany rower elektryczny (z wyłączeniem rowerów wieloosobowych np. typu tandem, które kwalifikują się do dofinansowania jako rower elektryczny).
Przez elektryczny wózek rowerowy należy rozumieć nowy pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy wyposażony w napęd elektryczny o parametrach wskazanych przy definicji roweru elektrycznego.
Nie planuje się, aby dopłaty były przyznawane na rowery elektryczne w leasingu.
Dotacja na rower elektryczny jest przeznaczona dla osób indywidualnych, samorządów, a także dla określonych przedsiębiorców.
Z grantu na rower elektryczny będą mogli skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą oznaczoną PKD:
Kwota dofinansowania miałaby wynosić 50% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż:
Wsparcie ma mieć formę refundacji po zakupie pojazdu i ma dotyczyć zakupów dokonanych od 4 lipca 2024 roku do 30 maja 2029 roku..
Będzie można ubiegać się o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu, przy czym zakup każdego pojazdu traktowany będzie jako osobne przedsięwzięcie.
Kosztami kwalifikowanymi do dopłaty będą:
Przez datę zakupu pojazdu należy rozumieć datę zapłaty za pojazd lub datę ostatniej raty/części zapłaty za pojazd.
Projekt nowego programu jest obecnie na etapie wstępnych założeń, które mogą jeszcze się zmienić. Nabór wniosków ma ruszyć po zatwierdzeniu pełnej dokumentacji. Obecnie nie ma konkretnej daty. Jeśli nabór tylko ruszy ogłoszenie pojawi się stronie NFOŚiGW.
Jeśli program zostanie zatwierdzony, planuje się, aby był realizowany w latach 2025-2029.
Stan na dzień 09.06.2025 roku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.