Kategorie: BlogPodatki

Moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży wysyłkowej

Określenie prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży wysyłkowej jest możliwe gdy wiemy kiedy i w jakiej formie otrzymamy zapłatę za sprzedawany przez nas towar. Klient może uiścić opłatę za towar bezpośrednio na nasze konto bankowe, wybrać możliwość zapłaty za tzw. zaliczeniem pocztowym lub zapłacić gotówką przy osobistym odbierze towaru w naszej siedzibie.

Zapłata na konto bankowe

Klient dokonując zapłaty za towar przelewem na rachunek bankowy może zapłacić przed faktycznym otrzymaniem towaru (wtedy mamy do czynienia z zapłatą w formie przedpłaty, zaliczki, zadatku lub zapłaty z góry) lub po jego otrzymaniu. W pierwszej sytuacji obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje w momencie otrzymania zapłaty czyli w dniu wpływu należności na konto sprzedawcy (art. 19 ust. 11 w/w ustawy o VAT). W drugiej sytuacji, która rzadko ma miejsce, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie w dniu wydania towaru (tj. w dniu dokonania wysyłki towaru). Taka okoliczność została określona w Kodeksie cywilnym. Art.544. §1. „Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju. §2. Jednakże kupujący obowiązany jest zapłacić cenę dopiero po nadejściu rzeczy na miejsce przeznaczenia i po umożliwieniu mu zbadania rzeczy.”

Zaliczenie pocztowe

Zapłata „za zaliczeniem pocztowym” lub „za pobraniem” nastąpi w sytuacji, gdy nasz klient zapłaci za otrzymany towar przedstawicielowi Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej w momencie odbioru towaru. Formą zapłaty jest gotówka. Zapłacone przez klienta środki są przekazywane przez Pocztę Polską lub firmę kurierską na nasze konto bankowe. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstanie z datą wpływu tych środków na nasze konto bankowe (art. 19 ust. 13 pkt 6 w/w ustawy o vat). Pomimo odmiennych zapisów na dokumentach przesyłowych wystawianych przez Pocztę Polską i firmy kurierskie (na dokumentach wystawianych przez Pocztę Polską widnieje napis „za zaliczeniem pocztowym”, na dokumentach wystawianych przez kurierów najczęściej widnieje określenie „za pobraniem”) moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT powstanie w momencie otrzymania zapłaty i nie ma tutaj znaczenia czy klient zapłaci za towar przedstawicielowi Poczty Polskiej czy firmy kurierskiej. Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie (20 sierpnia 2007r., IS.II/2-443/36/07) rozwiała wątpliwości podatników w tym zakresie.

Odbiór osobisty towaru

Wystawiając na aukcji internetowej dany towar możemy zgodzić się na to, aby klient osobiście odebrał zakupiony towar. W takiej sytuacji, jeśli kupującym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych, czyli z chwilą wydania towaru (art. 19 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast, jeśli będzie to sprzedaż na rzecz osoby, która prowadzi działalność gospodarczą, a taka sprzedaż jest potwierdzona fakturą VAT, obowiązek podatkowy powstanie w momencie wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru (art. 19 ust. 4 w/w ustawy).

Brak odbioru towaru – brak podatku VAT

W sytuacji, gdy klient, który dokonał zakupu towaru wystawionego przez nas na aukcji internetowej nie dokona jego odbioru, a na potwierdzenie takiej sprzedaży wystawiliśmy już fakturę VAT, obowiązek podatkowy w podatku VAT nie powstanie. Zgodnie z interpretacją Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, z dnia 25 października 2006 r. (USIII/443/VAT/397/77/06/WO) – należy uznać, że taka faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Musimy wtedy wystawioną wcześniej fakturę anulować. Anulowanie faktury następuje poprzez przekreślenie dwóch egzemplarzy faktury i dokonanie na nich adnotacji uniemożliwiającej ich powtórne wykorzystanie.

Kasa fiskalna

Sprzedaż wysyłkowa jest zwolniona z obowiązku rejestrowania na kasie fiskalnej. Zwolnienie z obowiązku rejestrowania tej sprzedaży na kasie dotyczy sytuacji gdy zapłata otrzymywana jest za pośrednictwem banku lub poczty – chodzi tu o możliwość zidentyfikowania klienta. Dodatkowo podatnik musi prowadzić szczegółową ewidencję dowodów zapłaty. W sytuacji gdy podmiot posiada już kasę fiskalną (założoną z innego tytułu) i jednocześnie prowadzi sprzedaż wysyłkową, nie musi on jej nabijać na kasę o ile spełnione są wymienione wyżej warunki. Natomiast gdy chociaż jeden raz ujmie sprzedaż wysyłkową na kasie, to od tego momentu będzie musiał na niej rejestrować każdą transakcję wysyłkowa. Jest to o tyle niewygodne, że kasa nie jest przystosowana do rozróżnienia szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, z którym mamy do czynienia gdy zapłata jest w formie pobrania.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

1 dzień temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

1 dzień temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

1 dzień temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

1 dzień temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

1 dzień temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

2 dni temu