Według psychologii motywacji, na zaangażowanie i chęć do pracy mogą wpływać różne bodźce. Używanie ich w stosunku do pracowników nie zawsze jest skuteczne, a czasem może nawet przynieść odwrotny rezultat.
W jaki sposób motywować pracowników, aby praca była dla nich w pełni satysfakcjonująca i jednocześnie przynosiła korzyści dla pracodawcy?
Dwuczynnikowa teoria Herzberga
Frederick Herzberg to psycholog zajmujący się teorią motywacji. Na podstawie prowadzonych badań, w roku 1957 przedstawił swoją koncepcję, czyli teorię dwuczynnikową. Z jego wniosków wynika, że czynniki motywujące człowieka dzielą się na dwie grupy: czynniki higieny, czyli czynniki podstawowe oraz czynniki motywacyjne, czyli wyższego rzędu.
Czynniki higieny (wewnętrzne)
Są to źródła motywacji związane z kontekstem pracy, a brak ich zapewnienia powoduje występowanie niezadowolenia. Zaspokojenie ich nie wpływa na pojawienie się uczucia spełnienia, ale niweluje negatywne odczucia związane z pracą. Co zaliczamy do czynników higieny?
Warunki pracy, czyli funkcjonalność i wygoda miejsca pracy.
Relacje, czyli stosunki między pracownikami, działami i kierownictwem.
Wysokość wynagrodzenia, czyli stała pensja oraz dodatki.
Bezpieczeństwo i pewność, czyli poczucie stałości zatrudnienia.
Wpływ pracy na życie prywatne, czyli jaki poziom życia można zapewnić bliskim.
Zarządzanie, czyli kompetencje i sprawiedliwość kierownictwa.
Polityka firmy, czyli cele, do jakich dąży rozwój przedsiębiorstwa.
Czynniki motywacyjne (zewnętrzne)
Motywatory są związane z treścią pracy, ich zaspokojenie wpływa na pojawienie się satysfakcji z wykonywanej pracy, ale jego brak nie prowadzi do wystąpienia niezadowolenia. Jakie czynniki zaliczamy do motywatorów?
Uznanie przez pracodawcę, czyli zauważenie wkładu w wykonywaną pracę i jej docenienie.
Poczucie odpowiedzialności, czyli poczucie kontroli nad pewnymi działaniami.
Osiągnięcia, czyli całkowita realizacja zadań oraz ich skuteczne domknięcie.
Możliwość awansu, czyli dążenie do wyższego stopnia kariery oraz do poprawy warunków życia.
Praca sama w sobie, czyli możliwość rozwiązywania zadań i problemów.
Perspektywa rozwoju osobistego, czyli wzrost kompetencji i doświadczenia.
Według teorii Herzberga, czynniki higieny pozwalają na zmniejszenie niezadowolenia, a jego całkowite wyeliminowanie pozwala na wprowadzenie skutecznej motywacji. Właśnie wtedy powinno się wprowadzić działanie czynników zewnętrznych, czyli motywatorów. Stosowanie czynników wyższego rzędu nie będzie skuteczne, jeśli osoby zatrudnione będą miały wysoki poziom niezadowolenia z pracy.
Zastosowanie dwuczynnikowej teorii Herzberga
W dwuczynnikowej teorii Herzberga jest mowa o tym, że czynniki higieny nigdy nie będą podnosić motywacji do pracy, a ciągłe poprawianie jej warunków nie wpłynie na zwiększenie wydajności osób zatrudnionych. Dlatego pracodawca powinien stale monitorować poziom niezadowolenia pracowników, zmniejszać go i stosować czynniki zewnętrzne wtedy, gdy jego stan będzie zerowy. Tylko w takiej sytuacji będą one przynosić zamierzone efekty. Oznacza to, że aby umiejętnie podnieść motywację podwładnych, należy stale oddziaływać na nich czynnikami higieny i zapewnić odpowiednie warunki pracy. W takiej sytuacji motywatory można zastosować z korzyścią zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podmioty nieposiadające możliwości uwierzytelnienia się elektronicznie, mogą nadać lub odebrać uprawnienie do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą zawiadomienia ZAW-FA.
Planujesz otworzyć sklep na Shopify w 2025 roku? Dowiedz się, ile to kosztuje! Przygotowaliśmy pełen przegląd wydatków, których możesz się spodziewać podczas rozpoczęcia swojej przygody z e-commerce. Poznaj szczegóły w naszym najnowszym artykule.
Allegro Cash to metoda płatności, która oferuje kupującym częściowy zwrot wydanej kwoty. Są jednak pewne wykluczenia, które sprawiają, że po poznaniu szczegółów ta opcja może stać się znacznie mniej atrakcyjna. Zobacz, na czym polega Allegro Cash.
Czy e-mail z potwierdzeniem zakupu może decydować o tym, czy klient wróci do Twojego e-sklepu? Okazuje się, że tak – bo to właśnie ta wiadomość jest pierwszym testem Twojej wiarygodności. Klient szuka w niej pewności, jasnych informacji i poczucia, że trafił w dobre ręce. W tym tekście znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć, aby stworzyć wiadomości, które budują zaufanie i działają jak najlepsza obsługa klienta online.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo