W jaki sposób motywować pracowników, aby praca była dla nich w pełni satysfakcjonująca i jednocześnie przynosiła korzyści dla pracodawcy?
Dwuczynnikowa teoria Herzberga
Frederick Herzberg to psycholog zajmujący się teorią motywacji. Na podstawie prowadzonych badań, w roku 1957 przedstawił swoją koncepcję, czyli teorię dwuczynnikową. Z jego wniosków wynika, że czynniki motywujące człowieka dzielą się na dwie grupy: czynniki higieny, czyli czynniki podstawowe oraz czynniki motywacyjne, czyli wyższego rzędu.
Czynniki higieny (wewnętrzne)
Są to źródła motywacji związane z kontekstem pracy, a brak ich zapewnienia powoduje występowanie niezadowolenia. Zaspokojenie ich nie wpływa na pojawienie się uczucia spełnienia, ale niweluje negatywne odczucia związane z pracą. Co zaliczamy do czynników higieny?
- Warunki pracy, czyli funkcjonalność i wygoda miejsca pracy.
- Relacje, czyli stosunki między pracownikami, działami i kierownictwem.
- Wysokość wynagrodzenia, czyli stała pensja oraz dodatki.
- Bezpieczeństwo i pewność, czyli poczucie stałości zatrudnienia.
- Wpływ pracy na życie prywatne, czyli jaki poziom życia można zapewnić bliskim.
- Zarządzanie, czyli kompetencje i sprawiedliwość kierownictwa.
- Polityka firmy, czyli cele, do jakich dąży rozwój przedsiębiorstwa.
Czynniki motywacyjne (zewnętrzne)
Motywatory są związane z treścią pracy, ich zaspokojenie wpływa na pojawienie się satysfakcji z wykonywanej pracy, ale jego brak nie prowadzi do wystąpienia niezadowolenia. Jakie czynniki zaliczamy do motywatorów?
- Uznanie przez pracodawcę, czyli zauważenie wkładu w wykonywaną pracę i jej docenienie.
- Poczucie odpowiedzialności, czyli poczucie kontroli nad pewnymi działaniami.
- Osiągnięcia, czyli całkowita realizacja zadań oraz ich skuteczne domknięcie.
- Możliwość awansu, czyli dążenie do wyższego stopnia kariery oraz do poprawy warunków życia.
- Praca sama w sobie, czyli możliwość rozwiązywania zadań i problemów.
- Perspektywa rozwoju osobistego, czyli wzrost kompetencji i doświadczenia.
Zastosowanie dwuczynnikowej teorii Herzberga
W dwuczynnikowej teorii Herzberga jest mowa o tym, że czynniki higieny nigdy nie będą podnosić motywacji do pracy, a ciągłe poprawianie jej warunków nie wpłynie na zwiększenie wydajności osób zatrudnionych. Dlatego pracodawca powinien stale monitorować poziom niezadowolenia pracowników, zmniejszać go i stosować czynniki zewnętrzne wtedy, gdy jego stan będzie zerowy. Tylko w takiej sytuacji będą one przynosić zamierzone efekty. Oznacza to, że aby umiejętnie podnieść motywację podwładnych, należy stale oddziaływać na nich czynnikami higieny i zapewnić odpowiednie warunki pracy. W takiej sytuacji motywatory można zastosować z korzyścią zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy.