Wynajmujesz swoje mieszkanie lub jego część okazjonalnie turystom? Czy wiesz, że tego typu działalność może wiązać się z koniecznością rejestracji jako czynny podatnik VAT i naliczania podatku od towarów i usług według stawki 8%? Kliknij i dowiedz się więcej!
Dla podatku od towarów i usług istotne znaczenie ma nie tylko przeznaczenie wynajmowanego lokalu (czy wynajmowany jest wyłącznie na cele mieszkaniowe, czy użytkowe), ale także długość trwania umowy najmu. Okazuje się bowiem, że zdaniem organów podatkowych, najem krótkoterminowy lokali mieszkalnych nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Najem krótkoterminowy – jaka stawka VAT?
Zdaniem organów podatkowych, najem krótkoterminowy nie może korzystać ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT (najem nieruchomości wyłącznie na cele mieszkaniowe). Tego typu usługi zalicza się bowiem do świadczeń sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55, czyli “Usług związanych z zakwaterowaniem”. Te zostały z kolei wymienione w Załączniku nr 3 do ustawy o VAT, który wskazuje towary i usługi objęte stawką VAT 8%. W związku z powyższym, właściciele lokali mieszkalnych wynajmowanych np. turystom, powinni opodatkować swoją sprzedaż właśnie stawką 8% (zobacz: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 września 2015 roku, sygn. akt IBPP2/4512-509/15/JJ).
Wyjątek od tej zasady będą stanowili podatnicy korzystający z tzw. podmiotowego zwolnienia VAT (czyli ci, których obroty w danym roku nie przekroczyły 200 000 zł). Na ich fakturach nie pojawi się podatek od towarów i usług (na takich fakturach konieczne jest zamieszczenie stawki “zw” oraz podstawy zwolnienia z VAT).
Jeżeli najem krótkoterminowy obejmuje lokal, który będzie wykorzystywany nie tylko do celów mieszkaniowych, wówczas może wystąpić konieczność opodatkowania takiej sprzedaży stawką VAT w wysokości 23%!
Zobacz: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 lutego 2017 roku, sygn. akt 2461-IBPP2.4512. 952.2016.2.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się jak dokumentować koszty w działalności nierejestrowanej? W dzisiejszym artykule napiszemy na ten temat i pokażemy jak należy je wykazać w rozliczeniu rocznym.
Influencer marketing cieszy się rosnącym zainteresowaniem reklamodawców. Pozwala on na pozyskanie uwagi odbiorców i zdobycie ich zaufania, wzmacniając długotrwałą relację.
Udało nam się przyciągnąć klienta, a nawet przekonać go do finalizacji zamówienia. Chociaż w tym miejscu rola sprzedawcy się kończy, przebieg dostawy wpływa na ocenę zakupu niemal w tym samym stopniu co sam produkt. Dlatego tak ważni są brokerzy kurierscy, którzy ułatwiają wybór najlepszej platformy usług kurierskich.
W dynamicznym środowisku startupów kluczowe role zarządcze mają ogromne znaczenie dla sukcesu firmy. Niekiedy jednak przypisane im nazewnictwo może wprowadzić w konsternację osoby spoza organizacji. W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości w tym zakresie, wyjaśniając, co oznacza skrót CEO, CFO, CSO, CMO, CCO, kim jest CTO oraz COO, co należy do ich obowiązków i dlaczego role te są tak ważne dla każdego startupu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo