Nazwa towaru lub usługi – jak ją określić na fakturze?

Zgodnie z przepisami podatkowymi, nazwa towaru lub usługi stanowi jeden z obligatoryjnych elementów faktury. Mimo że regulacje prawne nie wskazują, w jaki dokładnie sposób określić przedmiot sprzedaży, nie oznacza to pełnej dowolności.

Nazwa na fakturze – opinia organów podatkowych

Listę elementów niezbędnych na fakturze można znaleźć w art. 106e ust. 1 Ustawy o VAT. W tym miejscu znajduje się informacja o konieczności uwzględnienia „nazwy (rodzaju) towaru lub usługi” – i jest to jedyna wskazówka, jaką daje nam ustawodawca.

Nieco więcej światła na kwestię nazewnictwa rzucają interpretacje organów skarbowych. Zgodnie z ich opinią, nazwa na fakturze powinna jednoznacznie identyfikować towar albo usługę, które są sprzedawane. Jest to niezbędne nie tylko dla nabywcy, ale przede wszystkim dla celów ustalenia właściwej stawki VAT. Dlatego też nazwa nie powinna być zbyt ogólna (np. „Żywność”), ponieważ pod jednym pojęciem mogą mieścić się produkty różnorodnie opodatkowane. Tym samym, wystawiając fakturę powinniśmy stosować możliwie dokładną nazwę towaru albo usługi.

Co ważne, organy skarbowe nie narzucają wymogów co do formy nazwy – możliwe jest zatem stosowanie skrótów, specyficznych numerów czy opisów, a nawet stawki VAT (np. „Napój 5% VAT”, „Napój 8% VAT” etc.)

Nazwa na fakturze a odliczenie VAT

Przepisy dotyczące stosowania kas fiskalnych narzucają sprzedawcom wprowadzanie na paragonach takich nazw, które pozwolą konsumentowi bezproblemowo ustalić, jaki towar lub usługę nabył. W przypadku faktur wymogi nie są aż tak zaostrzone, zatem może zdarzyć się sytuacja, w której nazwa nabytego produktu będzie dla kupującego niejednoznaczna (np. numer produkcyjny danego towaru).

Jednakże, jeśli taka nazwa spełnia wymogi jednoznaczności (tzn. sprzedawca jest w stanie określić, jakiej konkretnie sprzedaży dokonał), zasadniczo faktura może zostać uznana za poprawną.

Aby uniknąć ewentualnych sporów z organami skarbowymi – szczególnie po upływie czasu, gdy zapominamy, co kupiliśmy u konkretnego sprzedawcy w konkretnej dacie – warto nanieść na fakturze ręczną adnotację, czego dotyczył dany zakup.

Czy wiesz, jakie elementy na fakturze możesz pominąć? Sprawdź siedem wskazówek przydatnych przy wystawianiu faktur!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

1 dzień temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

1 dzień temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

1 dzień temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

1 dzień temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

1 dzień temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

2 dni temu