Ile wynosi zasiłek dla bezrobotnych w 2020? Wzrost bezrobocia z powodu COVID-19
Epidemia COVID-19 wywołała wzrost bezrobocia na świecie. Kryzys w poważny sposób dotyka już cały świat. Bezrobocie wzrasta również w Polsce – sprawdź najważniejsze informacje dotyczące zasiłku dla bezrobotnych w 2020. Jak epidemia COVID-19 wpłynęła na rejestracje w Urzędach Pracy oraz wysokość zasiłku?
Epidemia COVID-19 wywołała wzrost bezrobocia na świecie. Kryzys w poważny sposób dotknął już kraje takie jak Norwegia czy Hiszpania. Szacuje się, że bezrobocie w Polsce do końca roku wzrośnie dwukrotnie. Co powinny wiedzieć osoby starające się o zasiłek dla bezrobotnych?
Zasiłek dla bezrobotnych
Zasiłki są przyznawane przez urzędy pracy, dlatego najważniejsze jest, by po zwolnieniu z pracy zarejestrować się jako osoba bezrobotna. Nowe przepisy wymagają przesłania wniosku i kompletu dokumentów w formie elektronicznej. Wniosek można złożyć korzystając z profilu zaufanego. Aby złożyć wniosek w ten sposób, należy wejść na stronę praca.gov.pl, następnie kliknąć “Rejestracja konta” w prawym górnym rogu. Po przejściu na stronę wyboru opcji, należy wybrać “Rejestruj konto i zweryfikuj przez login.gov.pl”. Strona przeniesie nas do “Wyboru sposobu logowania” – jedną z nich będzie Profil zaufany.
Jak zarejestrować się jako bezrobotny?
15 kwietnia 2020 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie dotyczące rejestracji w powiatowych urzędach pracy wprowadzone na skutek epidemii koronawirusa, która utrudnia pracę urzędów. Do nowych zasad zalicza się rezygnację z kserokopii dowodu osobistego i oświadczenia o braku rejestracji jako osoba bezrobotna w innym powiatowym urzędzie pracy. Wprowadza się obowiązek tzw. prerejestracji, o którym opowiemy poniżej.
Na czym polega prerejestracja?
Prerejestracja jest to zamiennik tradycyjnej wizyty w urzędzie na czas epidemii. Za pomocą systemu praca.gov.pl wyznacza się datę rozmowy pracownika urzędu z osobą składająca wniosek (zamiast osobistej wizyty w urzędzie). W rozmowie pracownik potwierdzi dane z elektronicznie przesłanego wniosku oraz wyjaśni wątpliwości związane z wnioskiem. Rejestracja w urzędzie będzie odbywała się na podstawie danych z formularza prerejestracji oraz – ewentualnie – z danych uzyskanych podczas rozmowy.
Przedsiębiorca a zasiłek dla bezrobotnych
Czy przedsiębiorca może skorzystać z zasiłku dla bezrobotnych? W niektórych przypadkach tak.
Aby przedsiębiorca mógł otrzymać zasiłek, powinien zlikwidować lub zawiesić działalność gospodarczą. Wtedy będzie mógł zarejestrować się jako bezrobotny, co jest podstawą do starania się o zasiłek.
Przed zawieszeniem lub likwidacją działalności powinien również opłacać przez 12 miesięcy Fundusz Pracy (być na pełnym ZUS-ie albo małym ZUS-ie z podstawą wyższą niż minimalne wynagrodzenie krajowe).
Przedsiębiorcy korzystający z ulgi na start lub będący na preferencyjnym ZUS-ie nie będa mogli ubiegać się o zasiłek, ponieważ nie opłacali składki na Fundusz Pracy.
Komu należy się zasiłek dla bezrobotnych?
Przede wszystkim należy wiedzieć, że sposób rozwiązania umowy o pracę ma wpływ na uzyskanie zasiłku dla bezrobotnych. Prawo do zasiłku od dnia rejestracji mają osoby, których umowa:
wygaśnie,
zostanie rozwiązana z upływem czasu, na który była zawarta,
zostanie rozwiązana za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę,
zostanie rozwiązana przez pracownika w trybie art. 55 §11 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (w sytuacji, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika),
zostanie rozwiązana na mocy porozumienia stron, ale jako przyczyna w świadectwie pracy podana jest jedna z okoliczności zawartych w art. 75 ust. 1 pkt 2 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (gdy porozumienie stron nastąpiło z powodu upadłości, likwidacji pracodawcy lub zmniejszenia zatrudnienia z przyczyn dotyczących zakładu pracy albo rozwiązanie stosunku pracy lub stosunku służbowego za wypowiedzeniem lub na mocy porozumienia stron nastąpiło z powodu zmiany miejsca zamieszkania).
Uwaga!
Gdy w okresie 6 miesięcy przed zarejestrowaniem się w urzędzie jako bezrobotny umowa zostanie rozwiązana:
na mocy porozumienia stron,
lub za wypowiedzeniem dokonanym przez pracownika.
Prawo do zasiłku przyznawane jest dopiero po 90 dniach od dnia rejestracji w urzędzie pracy. Okres pobierania zasiłku ulega wtedy skróceniu o 90 dni.
Prawo do zasiłku przysługuje osobom zarejestrowanym w urzędzie i dla których urząd pracy nie znajdzie odpowiedniego stażu lub pracy. Osoby starające się o zasiłek muszą również spełnić poniższe warunki:
mają co najmniej roczny staż pracy i przepracowały minimum 365 dni w ciągu 18 miesięcy;
udokumentują, że za pracę otrzymywały co najmniej minimalne wynagrodzenie 2600 zł brutto od którego były odprowadzane składki na Fundusz Pracy.
Zasiłek dla bezrobotnych 2020 – ile wynosi?
Kwota zasiłku jest uzależniona od stażu pracy:
osoba pracująca poniżej 5 lat otrzyma 603,17 zł netto przez pierwsze trzy miesiące (w kolejnych 483,49 zł),
osoba pracująca od 5 do 20 lat otrzyma 741, 87 zł netto przez pierwsze trzy miesiące (w następnych 592,52 zł),
osoba pracująca powyżej 20 lat otrzyma 880,67 zł netto przez pierwsze trzy miesiące (w kolejnych 701,65 zł).
Uwaga!
Prawdopodobnie od 1 czerwca 2020 roku kwota zasiłku dla bezrobotnych zostanie podwyższona.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Program „Cyfrowa Europa” to program, którego celem jest przyspieszenie ożywienia gospodarczego i napędzanie cyfrowej transformacji Europy. Aby zbliżyć Europę do tego celu, także przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania na obszary związane z cyfryzacją.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo