Usługi hotelowe i gastronomiczne a prawo do odliczenia VAT?
W kwietniu 2017 roku wydany został rewolucyjny wyrok NSA, zgodnie z którym podatnik, który nabywa usługi hotelowe i gastronomiczne w celu ich dalszej odsprzedaży (a nie na własne potrzeby), może odliczyć naliczony do nich VAT! Kliknij po więcej informacji na ten temat!
Usługi hotelowe i gastronomiczne zostały wymienione w art. 88 ustawy o VAT jako świadczenia, od których podatnik nie ma prawa odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego na fakturze. Czy występują wyjątki od tej zasady?
Bezwzględny zakaz odliczania VAT od usług hotelowych i gastronomicznych?
Zdaniem organów podatkowych zakaz odliczania VAT od usług hotelowych i gastronomicznych, określony w art. 88 ustawy o VAT, obowiązuje w każdym przypadku, niezależnie od celu, w jakim zostały zakupione ww. świadczenia (zarówno, gdy są one konsumowane bezpośrednio przez nabywcę, jak i wówczas, gdy są odsprzedawane dalej). Przykład może stanowić interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 lipca 2017 roku (sygn. akt: 0114-KDIP1-3.4012.82.2017.2.ISZ).
Art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:4) usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a) (uchylona),
b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.
Usługi hotelowe i gastronomiczne do odsprzedaży – odmienne zdanie NSA
Odmienne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 kwietnia 2017 roku (sygn. akt: I FSK 1637/15), w którym stwierdził (powołując się na przepisy dyrektyw unijnych), że tak daleko idące ograniczenia przez organy podatkowe prawa do odliczenia VAT od usług hotelowych i gastronomicznych nie ma uzasadnienia. Zdaniem NSA wspomniany wyżej zakaz odliczania podatku od towarów i usług od tego typu świadczeń nie może dotyczyć tych podatników, którzy nabywają te usługi w celu ich odsprzedaży konsumentom lub innym podatnikom, ponieważ w takim przypadku poniesione na nie wydatki są w ścisłym związku z działalnością gospodarczą takiego podatnika. W związku z powyższym odmienna interpretacja ww. normy prawnej będzie sprzeczna z zasadą neutralności VAT, której istota polega na tym, że obciąża ona ostatecznego konsumenta, a nie podmioty, które uczestniczą w fazach poprzedzających konsumpcję.
Usługa gastronomiczna od podmiotu świadczącego usługę przewozu osób
Inny wyjątek od zakazu odliczania VAT od usług gastronomicznych został wskazany bezpośrednio w ustawie (patrz: ramka wyżej). Chodzi o zakup tego typu świadczeń przez podatników zajmujących się przewozem osób. Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o VAT przewoźnicy mają prawo odliczyć podatek od towarów i usług od zakupionych gotowych posiłków, które później serwują swoim pasażerom.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prowadzenie własnego biznesu staje się coraz popularniejszym marzeniem wśród młodzieży. Jednak skomplikowane realia współczesnego rynku często zniechęcają ostatecznie do otworzenia biznesu. Z pomocą młodym przedsiębiorcom przychodzi opcja prowadzenia działalności nierejestrowanej, którą charakteryzuje znacznie większa prostota procesów związanych z rozkręcaniem własnego przedsięwzięcia.
Zgoda marketingowa najczęściej kojarzy się z udzieleniem przyzwolenia na komunikację firm z konsumentami. Udzielenie zgody marketingowej daje firmom prawo do kontaktowania się z klientem w celach marketingowych, takich jak przesyłanie ofert, newsletterów, informacji o nowych produktach lub usługach, a także zaproszeń do udziału w promocjach i wydarzeniach. Zgoda ta nie jest jednak automatyczna – konsument musi ją wyrazić świadomie i dobrowolnie, a jej zakres powinien być jasno określony.
SMS marketing staje się w e-commerce jednym z najskuteczniejszych kanałów komunikacji. Wielu właścicieli sklepów zastanawia się jednak, jak wykorzystać SMS marketing, aby był przydatny, a nie nachalny. Dlatego w tym artykule zebraliśmy najważniejsze informacje na ten temat.
Od 1 lipca 2025 r. obowiązują dwa nowe rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące kas rejestrujących, w tym kas mających postać oprogramowania. Nowe przepisy mają zastosowanie do wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na rzecz konsumentów, niezależnie od branży.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo