Korzystanie ze środowiska rodzi określone obowiązki po stronie przedsiębiorców. Są szczegółowe regulacje, w jaki sposób są obliczane opłaty środowiskowe, które następnie należy wpłacić do urzędu marszałkowskiego. W tym miejscu można się zastanowić, czy taka opłata może być ujęta w kosztach uzyskania przychodów. Na to pytanie odpowiemy w dzisiejszej publikacji.
Czy opłata środowiskowa może być kosztem firmy?
Jeżeli chodzi o ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, to za koszty uzyskania przychodów uważa się wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Ważne jest, żeby taki wydatek nie znalazł się w art. 23, który opisuje co jest wyłączone z kosztów. W naszym przypadku opłata środowiskowa nie została wykazana w wyłączeniach, w związku z czym nie ma przeciwwskazań, aby ją zaksięgować w kosztach podatkowych.
Jak dokumentować opłatę środowiskową?
Przedsiębiorca, który prowadzi PKPiR musi dodatkowo pamiętać, że są szczegółowe przepisy wykonawcze, które opisują wprost, w jaki sposób prowadzić książkę przychodów w sposób niewadliwy. Jest to rozporządzenie w sprawie prowadzenia PKPiR. W rozporządzeniu jest informacja m.in. na temat sposobu dokumentowania kosztów. Wymienione są wszystkie dowody, które stanowią podstawę zapisów w PKPiR. Jeżeli chodzi o dokumentowanie opłaty środowiskowej, to mieści się ona pod pojęciem “inne dowody opłat”.
Kiedy zaksięgować opłatę środowiskową w kosztach?
Podstawą zapisu w PKPiR będzie bankowy dowód wpłaty dokonanej na rachunek urzędu marszałkowskiego. Księgowania dokonujemy w miesiącu, w którym zapłacono opłatę środowiskową. Jest to koszt podatkowy, który należy ująć w kol. 13 “Pozostałe wydatki”.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Już 8-10 października 2025 roku w Muzeum Śląskim w Katowicach odbędzie się konferencja AI<>BA – niezwykłe wydarzenie organizowane przez Silesian Startup Foundation, Studio IntO i Cloudyna. W tym roku na liście partnerów swoje miejsce znalazła również IFIRMA.
Prowadzisz działalność, w której Twoje produkty muszą wyglądać atrakcyjnie, a nie chcesz wydawać fortuny na sprzęt fotograficzny i oprogramowanie służące obróbce? Zatrudnianie fotografa mija się z celem? Tutaj z pomocą przychodzą smartfony i niezwykłe aplikacje, które ułatwią Ci życie i pomogą oddać jakość Twojej pracy w stopniu absolutnie zaspokajającym Twoje potrzeby!
Influencer marketing cieszy się rosnącym zainteresowaniem reklamodawców. Pozwala on na pozyskanie uwagi odbiorców i zdobycie ich zaufania, wzmacniając długotrwałą relację.
Robienie notatek już dawno przestało oznaczać tylko wpisywanie tekstu w edytorze. Obecnie aplikacje do notatek to zaawansowane narzędzia, które potrafią porządkować wiedzę, przekształcać nagrania głosowe w tekst, integrować się z kalendarzem i korzystać z AI do organizowania informacji. Co więcej – wiele z nich dostępnych jest za darmo i działa równie dobrze na telefonie, tablecie i komputerze.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo