Blog

Organizacja konferencji naukowej w kosztach uzyskania przychodów

Konferencje naukowe to jeden z popularniejszych sposobów na nawiązanie dobrych stosunków z kontrahentami i potencjalnymi odbiorcami. Przedstawienie swoich nowoczesnych technologii czy rozwiązań ekologicznych skutkuje najczęściej pozytywnym wizerunkiem firmy w branży. Czy zatem organizacja konferencji naukowej może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów?

Konferencja naukowa a przepisy podatkowe

Mówiąc o organizacji konferencji naukowej mamy najczęściej na myśli wynajem odpowiedniego lokalu, zorganizowanie wykładów i materiałów dla kontrahentów, najczęściej również zorganizowanie poczęstunku czy noclegu, jeśli konferencja jest wielodniowa.

Szukając w przepisach Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych informacji o konferencjach naukowych, nie znajdziemy ich podanych wprost. Należy zatem wyjść od ogólnej definicji, mówiącej iż do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć można wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu lub utrzymania albo zabezpieczenia źródła przychodu. Dodatkowo wydatki takie nie mogą być obligatoryjnie wykluczone z zaliczenia ich do kosztów. Takim wydatkiem niemogącym stanowić kosztu jest m.in. reprezentacja.

Konferencja naukowa – reklama czy reprezentacja?

Kwestia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizację konferencji naukowej sprowadza się zasadniczo do faktu, czy można ją potraktować jako reklamę, czy będzie to już jednak reprezentacja. Z drugim przypadkiem mielibyśmy do czynienia, jeśli konferencja taka nosiłaby znamiona wystawności, przedstawienia wysokiej pozycji i zamożności firmy na danym rynku. Jeśli jednak zakres konferencji mieściłby się w zakresie kreowania pozytywnego wizerunku oraz próby zacieśnienia lub stworzenia nowych więzi handlowych, możliwe byłoby uznanie tego za zwykłe zachowanie marketingowe, mieszące się w zakresie reklamy.

Jak widać, przepisy nie określają jednoznacznie, czy organizacja konferencji naukowej może stanowić koszt uzyskania przychodów. Dlatego też każdorazowo należałoby takie zdarzenie ocenić indywidualnie i ustalić, czy rzeczywiście nie wykazuje ono cech wystawności. Przedsiębiorca, chcąc uniknąć wątpliwości ze strony organów skarbowych, powinien unikać również ekstrawaganckich wydatków, np. na wyszukane potrawy lub atrakcje, oraz w szczególności zakup alkoholu.

Reprezentacja czy reklama? Sprawdź, jakie są definicje tych pojęć!
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Podatek Belki — czy zostanie zniesiony?

W Ministerstwie Finansów obecnie są prowadzone prace nad zniesieniem podatku od zysków kapitałowych, czyli podatkiem…

7 godzin temu

Placówka oświatowa – w jaki sposób można założyć, taką działalność? Rozliczenia względem ZUS i US

Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…

7 godzin temu

Analiza sentymentu z wykorzystaniem AI. Jak pomaga wprowadzić zmiany w biznesie?

W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…

10 godzin temu

Wizualne przekazywanie emocji: moc obrazów w marketingu cyfrowym

Ludzie od zarania dziejów wykorzystywali obrazy w swojej komunikacji. Czy to malowidła w jaskiniach tworzone…

11 godzin temu

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

4 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

4 dni temu