Firmy transportowe bardzo często świadczą swoje usługi na terenie różnych krajów UE i poza UE, nie tylko w Polsce. W celu ujednolicenia zasad zatrudniania kierowców na terenie Unii Europejskiej wszystkie państwa członkowskie zostały zobowiązane do implementacji przepisów unijnych do przepisów krajowych. W dzisiejszej publikacji napiszemy czym jest, jak działa i na czym polega pakiet mobilności 2023 r.
Praca kierowcy jak się okazuje nie jest wcale taka łatwa i przyjemna. Wiele godzin za kółkiem, to ciągłe napięcie i stres, z którym kierowcy muszą sobie radzić. Wprowadzenie pakietu przepisów unijnych nazywanego “Pakietem mobilności” ma na celu ustalenie wytycznych dla przewoźników, a jednocześnie ujednolicenie przepisów w obszarze delegowania kierowców. Przepisy obejmują wiele aktów prawnych, dlatego nie sposób je wszystkie wymienić i omówić. Poniżej napiszemy kilka słów na temat tego co reguluje pakiet mobilności.
Rozkład czasu pracy kierowców – maksymalny czas prowadzenia pojazdów w układzie dziennym i tygodniowym |
Minimalny czas przerw dla kierowców |
Dzienne i tygodniowe limity wypoczynku. Przykładowo odpoczynek powyżej 45 godzin nie może być w kabinie kierowcy, lecz w miejscu z zapleczem sanitarnym |
Delegowanie kierowców |
Wprowadzenie obowiązku uzyskania dostępu do zawodu przewoźnika drogowego przez przedsiębiorców, którzy dysponują taborem samochodowym pomiędzy 2,5t do 3,5t przeznaczonego wyłącznie do przewozu rzeczy. Każdy przewoźnik ma obowiązek uzyskać: zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika, licencję wspólnotową |
Przewoźnicy z flotą samochodową pomiędzy 2,5t do 3,5t muszą wnosić zabezpieczenie finansowe za każdy posiadany pojazd |
Zmiana przepisów dotyczących tachografów, m.in. wpisywanie symboli kraju na tachografie na pierwszym postoju po przekroczeniu granicy. Obowiązek ten nie dotyczy tachografów, które dokonują automatycznej rejestracji |
Obowiązek wymiany analogowych i cyfrowych tachografów na nową generację w okresie do 3 lat od wejścia w życie przepisów technicznych:
|
Przeprowadzanie kontroli drogowych Do końca 2024 roku przewoźnicy mają obowiązek udostępniania zapisów z tachografów do 28 dni wstecz. Od 1 stycznia 2025 r. okres ten zostanie wydłużony do 56 dni |
Informacje na temat delegowania kierowców zostały zebrane w niedawno wydanym akcie prawa a mianowicie w ustawie o delegowaniu kierowców. Cechą charakterystyczną pracy kierowców jest ich wysoka mobilność, kierowca może w ciągu jednego dnia przebywać na terenie kilku krajów w przypadku transportu międzynarodowego. Rodzi to kłopoty z prawidłowym rozliczaniem wynagrodzeń kierowców, dlatego zaapelowano o zmianę przepisów m.in. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak można przeczytać w uzasadnieniu do ustawy wnioskowano m.in. w zakresie uproszczenia zasad wynagradzania kierowców, w tym zawieszenia części składek odprowadzanych do ZUS. Przepisy dotyczące wyliczania wynagrodzeń kierowców są zawiłe i obszerne, ponieważ informacje na temat ich rozliczania znajdują się w wielu różnych aktach, m.in. jest to:
Zmiana przepisów w ustawie o delegowaniu kierowców obejmuje m.in. zmianę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zmiana ustawy o PIT w zakresie wynagradzania kierowców – umowa o pracę i umowa zlecenie:
Wyłączono z podstawy opodatkowania z PIT (zwolnienie podmiotowe) i składek na ubezpieczenia społeczne należności stanowiące zwrot poniesionych kosztów przez kierowcę, znajdują się tutaj m.in. wydatki za:
Zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne kwoty stanowiącej równowartość 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą, jeżeli miesięczny przychód kierowcy jest wyższy od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia (w 2023 roku jest to kwota 6.935 zł),
Wynagrodzenie kierowcy może być płatne w dwóch ratach, w stałym i ustalonym z góry terminie:
W ustawie o delegowaniu kierowców dodano jeszcze zapis, że kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej.
Jednak nie wszystkie firmy przewozowe skorzystają z wprowadzonych przepisów. Zgodnie z ustawą zmiana przepisów w zakresie wynagradzania kierowców nie obejmuje osób, które obsługują przewozy drogowe:
W takim przypadku obowiązują zasady ogólne opodatkowania i oskładkowania wynagrodzeń kierowców.
▲ wróć na początekWprowadzone zmiany przepisów obejmują jeszcze inne rozwiązania. W ustawie o czasie pracy kierowców wprowadzono jeszcze zapis, że pracodawca może zakazać kierowcy jednoczesnego pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą, o ile jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa w transporcie drogowym lub koniecznością przestrzegania przepisów socjalnych w transporcie drogowym. Rozliczanie wynagrodzeń kierowców znacząco się różni od rozliczania pozostałych wynagrodzeń. Przepisy przewidują szereg różnego rodzaju wyjątków, które należy dobrze znać, ponieważ ma to wpływ na kwotę netto wypłaty dla kierowcy. Wynagrodzenie kierowcy zawiera szereg dodatkowych składników takich jak m.in. praca w niedzielę i święta, godziny nadliczbowe, praca w porze nocnej, premie, nagrody. Zmiana przepisów, o której pisaliśmy w dzisiejszej publikacji powinna wpłynąć na wysokość wynagrodzenia netto kierowcy przy niezmienionych kosztach uzyskania przychodów pracodawcy.
Zastanawiasz się jak dokonać korekty sprzedaży po powrocie do zwolnienia z VAT? W dzisiejszym artykule…
Zastanawiasz się, czy można podzielić spółkę z o.o. i jak przebiega proces podziału? Jeśli tak,…
W świecie sztucznej inteligencji linie między fikcją a rzeczywistością czasem się rozmywają. Podczas gdy innowacyjne…
Sprawcy przestępstw lub wykroczeń skarbowych mają szansę na uniknięcie kary jeśli po popełnieniu czynu zabronionego…
Spółka z o.o. a długi wspólnika – z takim zagadnieniem mogą się niekiedy spotkać wspólnicy…
Zastanawiasz się jak rozliczyć koszty przy wykupie z leasingu z końcem roku? W dzisiejszym artykule…