Pismo z US w sprawie JPK_VAT nie zawsze musi oznaczać błąd

pismo w sprawie JPK_VAT

Wszyscy czynni podatnicy VAT są obecnie zobligowani do przesyłania do resortu finansów rejestrów VAT w formie jednolitego pliku kontrolnego. Dobrze sporządzony JPK_VAT powinien odzwierciedlać wartości wykazane w złożonej za dany okres deklaracji VAT. Jeżeli w trakcie analizy zostaną odkryte nieprawidłowości, przedsiębiorca może zostać wezwany do złożenia wyjaśnień w tej sprawie.

Wszyscy czynni podatnicy VAT są obecnie zobligowani do przesyłania do resortu finansów rejestrów VAT w formie jednolitego pliku kontrolnego. Dobrze sporządzony JPK_VAT powinien odzwierciedlać wartości wykazane w złożonej za dany okres deklaracji VAT. Jeżeli w trakcie analizy zostaną odkryte nieprawidłowości, przedsiębiorca może zostać wezwany do złożenia wyjaśnień w tej sprawie. Co ważne, nie zawsze musi to oznaczać, że popełnił on błąd i musi dokonać korekty.

Wykazanie sprzedaży od podatnika czekającego na rejestrację do VAT

Jedną z nieprawidłowości, jaką może wykryć resort finansów w trakcie analizy JPK_VAT może być wykazanie w rejestrach VAT zakupu od przedsiębiorcy niezarejestrowanego jako podatnik VAT czynny. W takim wypadku w pierwszej kolejności należy zweryfikować, czy w rejestrach znalazł się prawidłowy NIP kontrahenta. Jeśli jest poprawny, w drugiej kolejności warto sprawdzić, czy jest on zarejestrowany do VAT. W tym celu można skorzystać z wyszukiwarki dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów (tutaj).

Jeżeli z informacji zawartych w ww. wyszukiwarce będzie wynikać, że sprzedawca faktycznie nie widnieje w rejestrze podatników VAT czynnych, warto zgłosić się bezpośrednio do niego w celu wyjaśnienia sytuacji. Może okazać się bowiem, że złożył on zgłoszenie VAT-R i czeka na rejestrację jako podatnik VAT czynny lub też po wystawieniu faktury zmianie uległ jego status w VAT (np. został wykreślony). W takiej sytuacji nie jest konieczne składanie korekty deklaracji oraz JPK_VAT.

Wskazówka!

W takiej sytuacji warto poprosić kontrahenta o przesłanie kopii VAT-R wraz z potwierdzeniem wysyłki/złożenia w US.

Różne momenty ujęcia faktury w rejestrach sprzedawcy i nabywcy

Przedsiębiorca może zostać wezwany do wyjaśnienia rozbieżności w zakresie momentu wykazania VAT od danej transakcji, w porównaniu z jej drugą stroną. Tego typu sytuacja może wynikać m.in. z:

  • wykazania faktury przez sprzedawcę w okresie, kiedy miała miejsce sprzedaż, a przez nabywcę w okresie jej otrzymania lub w dwóch kolejnych okresach,
  • wykazania przez nabywcę faktury z odwrotnym obciążeniem w okresie innym niż data powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy,
  • wykazania przez nabywcę faktury z metodą kasową w okresie innym niż wykazał ją sprzedawca (w momencie zapłaty).

Wskazane wyżej sytuacje nie wymagają korekty deklaracji i JPK_VAT po stronie sprzedawcy. Nabywca natomiast powinien skorygować błędnie wykazaną fakturę z odwrotnym obciążeniem. Pozostałe przypadki wymagają natomiast wyłącznie wyjaśnienia rozbieżności.

Sprawdź, jakie konsekwencje grożą za niezłożenie JPK_VAT!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość