W związku ze zmianą przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującą od 1 stycznia 2019 roku (art. 24a ust. 7) ustawodawca zapowiedział wprowadzenie zmienionego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR). Zmiany w rozporządzeniu mają charakter dostosowawczy. Aktualizują zapisy rozporządzenia uwzględniając wprowadzone zmiany w przepisach ustawy o podatku PIT. Jakie to są zmiany?
Co obejmują wprowadzone zmiany?
Rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2019 (Dz. U. 2019 poz. 2544) w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wprowadza następujące zmiany:
- Uwzględnia przedsiębiorstwo w spadku oraz spółkę cywilną osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku. Podmioty te zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy PIT są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.
- Znosi obowiązek prowadzenie ewidencji wyposażenia.
- Znosi obowiązek prowadzenia kart przychodów pracowników.
- Wprowadza dodatkowy warunek uznania księgi prowadzonej w systemie teleinformatycznym za prawidłową jeżeli program komputerowy, w którym jest prowadzona umożliwia wytworzenie elektronicznej postaci księgi zgodnej ze strukturą logiczną opublikowaną na BIP MF.
- Uchyla § 7, w którym na wniosek podatnika można było zwolnić go w określonych okolicznościach z obowiązku prowadzenia PKPiR. W § 4 aktualnie obowiązującego rozporządzenia uregulowane jest zagadnienie związane z obowiązkiem zwolnienia ze stosowania przepisów rozporządzenia przez podatników ze względu na wiek i stan zdrowia. Przepisy przejściowe (§ 32 i § 33) precyzują, że do wniosków złożonych do 31 grudnia 2019 roku na podstawie poprzednio obowiązującego § 7 stosuje się przepisy dotychczasowe.
Cel wprowadzonych zmian
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji wyposażenia i kart przychodów pracowników objęło podatników zryczałtowanego podatku dochodowego od początku 2019 roku. Było więc tylko kwestią czasu objęcie tym zwolnieniem również podatników prowadzących PKPiR
Tego typu decyzja jest ułatwieniem dla osób prowadzących działalność gospodarczą poprzez zmniejszenie obowiązków ewidencyjnych.
Co z ewidencją wyposażenia po zmianie przepisów?
Do końca 2019 roku w ewidencji wyposażenia ujmowane były rzeczowe składniki majątku niezaliczone do środków trwałych o okresie użytkowania krótszym niż rok. Określona była również dla nich dolna granica wartości – powyżej 1.500 zł.
Zniesienie obowiązku prowadzenia ewidencji wyposażenia nie zabrania przedsiębiorcy prowadzenia takiego rejestru na własne potrzeby.
Nie jest to już wymóg wynikający z przepisów więc taka ewidencja będzie stanowiła tzw. urządzenie księgowe pomocnicze.
Składniki majątku, które zostały ujęte w ewidencji wyposażenia powinny się w niej znajdować do momentu sprzedaży lub likwidacji. Jeżeli w trakcie użytkowania przedsiębiorca oceni, że spełniają warunki do uznania ich za środek trwały to może je przenieść do ewidencji środków trwałych.
Brak obowiązku prowadzenia ewidencji wyposażenia nie zwalnia z obowiązku prowadzenia ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Co zrobić gdy zapłata nastąpi na rachunek spoza białej listy? Sprawdź. Małgorzata JagusiakKsięgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.