Od stycznia 2022 r. ustawa wdrażająca tzw. Polski Ład wprowadza po raz pierwszy limit płatności gotówkowych dla konsumentów (podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej).
Uwaga!
Dnia 17 grudnia 2021 roku została opublikowana zmiana wspomnianego przepisu, która przesuwa termin wejścia w życie nowych limitów transakcji gotówkowych. Będą one obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.
W ustawie o prawach konsumenta zostaje dodany zapis, iż konsument jest obowiązany do dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego, jeżeli jednorazowa wartość transakcji z przedsiębiorcą, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 20 000 zł lub równowartość tej kwoty. Jeżeli sprzedaż miałaby miejsce w walucie obcej, wtedy przeliczenia na złote dokonuje się według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.
Ustawa zmieniająca wprowadza w związku z powyższym dodatkowy wpis w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychodem z działalności gospodarczej będą również płatności dokonane przez konsumentów przy wartości transakcji z przedsiębiorcą powyżej 20 000 zł, otrzymane bez pośrednictwa rachunku płatniczego.
W praktyce przedsiębiorca wykaże dwa razy przychód z tej samej transakcji. Najpierw zgodnie z zasadami ogólnymi rozliczy przychód ze sprzedaży, a następnie dodatkowy przychód jako sankcję za przyjęcie płatności bez pośrednictwa rachunku płatniczego.
Konsekwencje finansowe z niestosowania się do wprowadzonych przepisów będą dotyczyć tylko przedsiębiorców, konsumenci nie będą ponosić żadnych sankcji.
Limit płatności gotówkowych dla firm również ma ulec zmianie w 2022 r. z 15 000 zł na 8000 zł. Więcej informacji w tym zakresie tutaj.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Coraz więcej klientów kupuje w sieci, ale nie chce czekać całymi dniami na kuriera ani odbierać paczek na poczcie. Dlatego chętnie wybierają click and collect – możliwość odbioru osobistego zamówienia ze sklepu online w dogodnym momencie. W tym artykule pokażemy Ci, jak działa ten model i jak możesz go wykorzystać, by realnie zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo