Chociaż jest tam mniej mieszkańców i mniej potencjalnych klientów, to z reguły jest też mniejsza konkurencja i niższe koszty prowadzenia działalności. Sprawdź nasze pomysły na działalność gospodarczą w małym mieście i zobacz, o czym trzeba pamiętać przed założeniem własnej firmy.
Pomysły na biznes w małym mieście
Wbrew pozorom sposobów na własny biznes w małym mieście nie brakuje. Pomijając działalność internetową i biznes w domu istnieje jeszcze sporo pomysłów na działalność stacjonarną.
Zastanawiasz się, jakich usług brakuje w małych miastach? Oto przykładowe pomysły na własną firmę w małej miejscowości:
Pomysł na sklep stacjonarny:
spożywczy
odzieżowy
obuwniczy
z odzieżą używaną
ogrodniczy
kosmetyczny
ze zdrową żywnością
monopolowy
z narzędziami
budowlany
typu „Wszystko po 5 zł”
z upominkami
INNE:
kwiaciarnia
salon fryzjerski
apteka
piekarnia, cukiernia
firma przewozowa lub taxi
serwis komputerowy
agencja reklamowa, drukarnia
organizacja ślubów i wesel
złota rączka
firma pożyczkowa
pośrednik ubezpieczeniowy
pizzeria, restauracja
warsztat samochodowy
pensjonat
agroturystyka
firma sprzątająca
siłownia, club fitness
usługi medyczne w domu chorego
produkcja miodu
Oczywiście powyższa lista pomysłów na biznes w małym mieście nie jest konkretną rekomendacją działania. Wybór rodzaju działalności jest kwestią indywidualną dla każdego przedsiębiorcy – nie ma jednej uniwersalnej recepty na sukces.
Czym więc kierować się przy wyborze biznesu w małym mieście? Podejmując decyzję, należy dokładnie przeanalizować wszystkie szanse i zagrożenia związane z wyborem danego rozwiązania, a także swoje możliwości. Ważny aspekt stanowi również analiza rynku wraz z działającą już na nim konkurencją. Takie działanie pomoże lepiej zrozumieć zachodzące na nim procesy oraz same potrzeby potencjalnych klientów. W ten sposób łatwiej będzie uniknąć błędów i niepowodzenia w biznesie.
Własny biznes w małym mieście – na co zwrócić uwagę?
Szukając dobrego pomysłu na biznes w małej miejscowości warto wziąć pod uwagę przede wszystkim te cztery kwestie:
charakter miejscowości
liczbę potencjalnych klientów
konkurencję
własne możliwości, czyli know-how i zaplecze finansowe.
Charakter miejscowości
Jeśli miejscowość, w której chcemy uruchomić własny biznes, charakteryzuje się czymś szczególnym, to warto to wykorzystać. Przykładowo miasteczka turystyczne mają zazwyczaj większy potencjał na rozwój nowych hoteli lub restauracji. Z kolei w miejscowościach, w których występuje problem niskich dochodów, dobrym pomysłem może być otworzenie sklepu typu „Wszystko po 5 zł” z tzw. mydłem i powidłem. Mniejsze miejscowości są też przeważnie bardzo słabo skomunikowane z miastami, a w takim przypadku być może warto zastanowić się nad założeniem własnej firmy transportowej.
Potrzeby mieszkańców i konkurencja
Poszukując pomysłu na własny biznes w małym mieście, warto poznać bieżące potrzeby mieszkańców. Na pewno istnieją jakieś dobra lub usługi, których brakuje na miejscu i po które trzeba jeździć do sąsiednich miasteczek.
Jednocześnie należy pamiętać, że małe miejscowości to też mniejszy rynek, a więc trzeba wziąć pod uwagę to, czy znajdziemy wystarczającą liczbę klientów, aby uruchomienie działalności się opłacało, a także ewentualne zagrożenia – być może ktoś już wcześniej próbował tego samego, lecz z jakichś powodów mu się nie udało.
Jeśli w okolicy jest już wystarczająco dużo sklepów spożywczych, zapewne nie ma sensu otwierać kolejnego. Należy wtedy jeszcze raz się zastanowić, jaki sklep otworzyć. Jednak jeśli mamy sposób na to, jak się wyróżnić (np. szerszym zakresem usług, lepszą ofertą, dostępnością produktów) i przyciągnąć do siebie klientów, to może warto.
Know-how
Istotną kwestią jest też know-how i odpowiednie zaplecze finansowe. Warto dokładnie przekalkulować koszty potrzebne na założenie działalności.
Na przykład sklep monopolowy – poza wynajmem lokalu i zakupem towaru – wymaga wykupienia koncesji na sprzedaż alkoholu. Oprócz kosztów potrzebnych na założenie danej działalności warto wziąć też pod uwagę bieżące wydatki takie jak czynsz, ZUS czy księgowość. Dobrze jest też mieć trochę gotówki w zapasie – zanim biznes zacznie na siebie zarabiać może minąć trochę czasu.
Należy pamiętać, że początkujący przedsiębiorcy, którzy nie mają wystarczających funduszy na założenie firmy mogą postarać się o dofinansowanie z Unii lub z urzędu pracy.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Szybsze strony, większa elastyczność i sprzedaż w wielu kanałach – brzmi jak marzenie właściciela sklepu internetowego. Headless e-commerce obiecuje właśnie takie możliwości, ale nie zawsze jest złotym rozwiązaniem. Dowiedz, jak działa ten model, jakie ma zalety i w jakich sytuacjach opłaca się w niego inwestować.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo