Pomysły na biznes w małym mieście
Chociaż jest tam mniej mieszkańców i mniej potencjalnych klientów, to z reguły jest też mniejsza konkurencja i niższe koszty prowadzenia działalności. Sprawdź nasze pomysły na działalność gospodarczą w małym mieście i zobacz, o czym trzeba pamiętać przed założeniem własnej firmy.
Pomysły na biznes w małym mieście
Wbrew pozorom sposobów na własny biznes w małym mieście nie brakuje. Pomijając działalność internetową i biznes w domu istnieje jeszcze sporo pomysłów na działalność stacjonarną.
Zastanawiasz się, jakich usług brakuje w małych miastach? Oto przykładowe pomysły na własną firmę w małej miejscowości:
Pomysł na sklep stacjonarny:
- spożywczy
- odzieżowy
- obuwniczy
- z odzieżą używaną
- ogrodniczy
- kosmetyczny
- ze zdrową żywnością
- monopolowy
- z narzędziami
- budowlany
- typu „Wszystko po 5 zł”
- z upominkami
INNE:
- kwiaciarnia
- salon fryzjerski
- apteka
- piekarnia, cukiernia
- firma przewozowa lub taxi
- serwis komputerowy
- agencja reklamowa, drukarnia
- organizacja ślubów i wesel
- złota rączka
- firma pożyczkowa
- pośrednik ubezpieczeniowy
- pizzeria, restauracja
- warsztat samochodowy
- pensjonat
- agroturystyka
- firma sprzątająca
- siłownia, club fitness
- usługi medyczne w domu chorego
- produkcja miodu
Oczywiście powyższa lista pomysłów na biznes w małym mieście nie jest konkretną rekomendacją działania. Wybór rodzaju działalności jest kwestią indywidualną dla każdego przedsiębiorcy – nie ma jednej uniwersalnej recepty na sukces.
Czym więc kierować się przy wyborze biznesu w małym mieście? Podejmując decyzję, należy dokładnie przeanalizować wszystkie szanse i zagrożenia związane z wyborem danego rozwiązania, a także swoje możliwości. Ważny aspekt stanowi również analiza rynku wraz z działającą już na nim konkurencją. Takie działanie pomoże lepiej zrozumieć zachodzące na nim procesy oraz same potrzeby potencjalnych klientów. W ten sposób łatwiej będzie uniknąć błędów i niepowodzenia w biznesie.
Własny biznes w małym mieście – na co zwrócić uwagę?
Szukając dobrego pomysłu na biznes w małej miejscowości warto wziąć pod uwagę przede wszystkim te cztery kwestie:
- charakter miejscowości
- liczbę potencjalnych klientów
- konkurencję
- własne możliwości, czyli know-how i zaplecze finansowe.
Charakter miejscowości
Jeśli miejscowość, w której chcemy uruchomić własny biznes, charakteryzuje się czymś szczególnym, to warto to wykorzystać. Przykładowo miasteczka turystyczne mają zazwyczaj większy potencjał na rozwój nowych hoteli lub restauracji. Z kolei w miejscowościach, w których występuje problem niskich dochodów, dobrym pomysłem może być otworzenie sklepu typu „Wszystko po 5 zł” z tzw. mydłem i powidłem. Mniejsze miejscowości są też przeważnie bardzo słabo skomunikowane z miastami, a w takim przypadku być może warto zastanowić się nad założeniem własnej firmy transportowej.
Potrzeby mieszkańców i konkurencja
Poszukując pomysłu na własny biznes w małym mieście, warto poznać bieżące potrzeby mieszkańców. Na pewno istnieją jakieś dobra lub usługi, których brakuje na miejscu i po które trzeba jeździć do sąsiednich miasteczek.
Jednocześnie należy pamiętać, że małe miejscowości to też mniejszy rynek, a więc trzeba wziąć pod uwagę to, czy znajdziemy wystarczającą liczbę klientów, aby uruchomienie działalności się opłacało, a także ewentualne zagrożenia – być może ktoś już wcześniej próbował tego samego, lecz z jakichś powodów mu się nie udało.
Jeśli w okolicy jest już wystarczająco dużo sklepów spożywczych, zapewne nie ma sensu otwierać kolejnego. Należy wtedy jeszcze raz się zastanowić, jaki sklep otworzyć. Jednak jeśli mamy sposób na to, jak się wyróżnić (np. szerszym zakresem usług, lepszą ofertą, dostępnością produktów) i przyciągnąć do siebie klientów, to może warto.
Know-how
Istotną kwestią jest też know-how i odpowiednie zaplecze finansowe. Warto dokładnie przekalkulować koszty potrzebne na założenie działalności.
Na przykład sklep monopolowy – poza wynajmem lokalu i zakupem towaru – wymaga wykupienia koncesji na sprzedaż alkoholu. Oprócz kosztów potrzebnych na założenie danej działalności warto wziąć też pod uwagę bieżące wydatki takie jak czynsz, ZUS czy księgowość. Dobrze jest też mieć trochę gotówki w zapasie – zanim biznes zacznie na siebie zarabiać może minąć trochę czasu.
Należy pamiętać, że początkujący przedsiębiorcy, którzy nie mają wystarczających funduszy na założenie firmy mogą postarać się o dofinansowanie z Unii lub z urzędu pracy.