Drukarka 3D – co można wydrukować, by zarabiać?

Czym jest druk 3D?

Co można wydrukować drukarką 3D? Niemal wszystko: ozdoby, przedmioty codziennego użytku, części zamienne do urządzeń, prototypy produktów, makiety architektoniczne, figurki, a nawet protezy i broń palną. Możliwe jest drukowanie z plastiku, metalu, a nawet szkła. Potencjał jest bardzo duży, a skala wykorzystania druku 3D coraz większa. Możliwości i pomysłów na własny biznes nie brakuje: drukowanie 3D wykorzystuje się w pracowniach jubilerskich, branży kosmetycznej, zabawkarskiej, medycznej, elektronicznej, motoryzacji i meblarstwie, a nawet w sektorze wojskowym i kosmicznym. Komercyjny druk 3D staje się coraz bardziej popularny także w Polsce. Według “Badania rynku druku 3D z Polsce” opracowanego przez firmę Printelize, na polskim rynku druku 3D działają przede wszystkim mikroprzedsiębiorstwa (85,6%) i firmy jednoosobowe (27,8%). Większość z nich prowadzi sprzedaż B2B. Główną branżą, która korzysta z usług druku 3D to architekci, biura konstrukcyjne, firmy z branży wzornictwa.

Ile kosztuje drukarka 3D?

Istnieje wiele czynników, które wpływają na ostateczny koszt drukarki 3D. W zależności od samego zastosowania, celu użytkowania czy oczekiwanej jakości produktów, ceny takiego sprzętu klasyfikują się w granicy od kilkuset do nawet kilkuset tysięcy złotych.

Zestaw części do samodzielnej budowy prostej, domowej drukarki 3D służącej do amatorskich działań można kupić już za ok. 1000 zł, a gotową drukarkę – za 2-3 tys. zł. Jeśli chcemy założyć własną działalność gospodarczą i zarabiać na druku 3D, to będziemy potrzebowali bardziej profesjonalnego sprzętu. Ceny profesjonalnych drukarek zaczynają się od 8 tys. zł i sięgają kilkunastu, kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych, w zależności od tego, do czego będziemy je wykorzystywać. Do tego należy doliczyć koszty związane z zakupem części i filamentów (tworzywa), a także oprogramowania.

Pomysł na biznes z drukarką 3D – co można drukować i sprzedawać

Zastanawiasz się co można drukować drukarką 3D? Możliwości zarabiania na druku przestrzennym jest sporo. To może być zarówno dobry pomysł na biznes w małym mieście, jak i w dużym, a także pomysł na biznes w domu.

Posiadając własną drukarkę 3D, można na przykład:

  • tworzyć personalizowane gadgety, takie jak np. oryginalne, własnoręcznie zaprojektowane przez klientów obudowy na telefon, designerską biżuterię, breloczki i przedmioty codziennego użytku, a nawet miniaturowe figurki klientów,
  • drukować i sprzedawać akcesoria i części zamienne do urządzeń AGD i RTV,
  • sprzedawać tutoriale i gotowe projekty przedmiotów, przygotowane dla początkujących amatorów druku 3D, którzy nie potrafią ich samodzielnie zaprojektować,
  • pomagać firmom we wdrażaniu technologii druku 3D, dostarczając im kompletne narzędzia i szkoląc z obsługi sprzętu oraz przygotowywania projektów,
  • prowadzić bloga tematycznego o druku 3D i podpiąć pod niego programy partnerskie.

Można też prowadzić tradycyjną sprzedaż drukarek, podzespołów i akcesoriów do drukarek 3D lub oprogramowania.

Drukowanie 3D – biznes, który się opłaca?

Choć prognozy są optymistyczne i coraz więcej branż jest zainteresowana korzystaniem z druku 3D, to przed podjęciem decyzji o zakładaniu firmy warto jednak dokładnie przekalkulować, ile pieniędzy będzie się potrzebowało na uruchomienie biznesu i czy znajdzie się wystarczająco klientów.

Firma analityczna CONTEXT opublikowała raport opisujący sytuację na rynku drukarek 3D w pierwszym kwartale 2023 r, który z jednej strony odsłonił fluktuację w dynamice wzrostu liczby sprzedanych urządzeń, a z drugiej podkreślił przesunięcie popytu w kierunku przemysłowych drukarek 3D do metalu, których wartość jest zwyczajowo najwyższa ze wszystkich. W rezultacie współcześnie można mówić o wzroście całkowitej wartość przychodów w tym obszarze, na co znaczący wpływ miały również inflacyjne wzrosty cen.

Druk 3D to niewątpliwie ciekawa i rozwijająca się branża, w której własną działalność mogą prowadzić zarówno ci, którzy mają już doświadczenie, jak i nowicjusze. Próg wejścia jest niższy, niż jeszcze kilka lat temu, łatwiej jest też nabyć sam sprzęt. Dodatkowo pojawia się coraz więcej kursów i specjalistycznych poradników na temat samego druku. Jeśli więc tylko ma się pomysł, perspektywę niszy, w którą można celować, wiedzę i kapitał na strat, to zdecydowanie warto spróbować.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Podatek Belki — czy zostanie zniesiony?

W Ministerstwie Finansów obecnie są prowadzone prace nad zniesieniem podatku od zysków kapitałowych, czyli podatkiem…

4 godziny temu

Placówka oświatowa – w jaki sposób można założyć, taką działalność? Rozliczenia względem ZUS i US

Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…

5 godzin temu

Analiza sentymentu z wykorzystaniem AI. Jak pomaga wprowadzić zmiany w biznesie?

W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…

7 godzin temu

Wizualne przekazywanie emocji: moc obrazów w marketingu cyfrowym

Ludzie od zarania dziejów wykorzystywali obrazy w swojej komunikacji. Czy to malowidła w jaskiniach tworzone…

8 godzin temu

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

4 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

4 dni temu