Chargeback – jak odzyskać pieniądze?

Jeśli uznajemy, że np. transakcja za którą zapłaciliśmy kartą nie była zgodna z tym co nam obiecano, to możemy zwrócić się do banku o jej wycofanie. Wtedy to bank, organizacja karciana, agent rozliczeniowy i akceptant (czyli punkt, w którym płaciliśmy kartą) zajmują się rozpatrywaniem całej sprawy. Chargeback jest to obciążenie zwrotne, w wyniku którego następuje zwrot pieniędzy z konta sprzedawcy (towaru czy usług) na konto posiadacza karty płatniczej. Procedura ta dostępna jest zarówno w organizacji Visa jak i MasterCard. Banki o możliwościach składania reklamacji na dokonaną transakcję kartą („chargeback”) zazwyczaj nie informują. Niechęć banków do informowania klientów o usłudze chargeback można wytłumaczyć pracochłonnością tej procedury. Znaczenie mają też koszty. Choć bank, który wydał kartę, niezależnie od wyniku postępowania reklamacyjnego nie jest obciążany kwestionowaną transakcją, jednak ponosi też pewne koszty związane z wprowadzeniem reklamacji do systemu i przesyłaniem dokumentów.

Jak to działa?

Jeśli np. uznajemy, że transakcja za którą zapłaciliśmy kartą nie była zgodna z tym co nam obiecano, to możemy zwrócić się do banku o jej wycofanie.Wtedy to bank, organizacja karciana, agent rozliczeniowy i akceptant (czyli punkt, w którym płaciliśmy kartą) zajmują się rozpatrywaniem całej sprawy. I to właśnie akceptant musi udowodnić, że transakcja miała miejsce i była prawidłowo przeprowadzona. Jeśli mu się to nie uda, to odpowiednia kwota zostanie zwrócona na rachunek naszej karty. Chargeback dotyczy nie tylko transakcji związanych z nieudanymi zakupami w Internecie. Jeśli płaciliśmy kartą i okazało się, że nie otrzymaliśmy tego co nam obiecywano, czyli na przykład hotel nie miał tylu gwiazdek, ile miał mieć w umowie, to zamiast użerać się z biurem podróży wystarczy reklamacja w banku. Inny przypadek, to kiedy zwróciliśmy daną rzecz, a nie dostaliśmy pieniędzy z powrotem. Część przypadków reklamacji dotyczy sytuacji kiedy klient za pośrednictwem karty rezerwował hotel, ale musiał zrezygnować z wyjazdu. Jeśli odpowiednio wcześnie anulował rezerwację, to nie powinien ponosić żadnych kosztów. W innym przypadku hotel rezerwuje sobie zazwyczaj prawo, by pobrać z karty kwotę za jeden nocleg. Zdarzają się jednak pomyłki i mimo odwołania rezerwacji hotel może obciążyć klienta. Inny przypadek jeśli zapłaciliśmy kartą na poczet przyszłej wycieczki, a biuro podróży upadło, to jest szansa na odzyskanie pieniędzy. Zastosowaniem chargeback są też transakcje oszukańcze, np. jeśli ktoś skopiował dane naszej karty i ukradł nam w ten sposób pieniądze. Posiadacz karty płatniczej nie musi on w razie takich problemów występować na drogę sądową. Trzeba jednak pamiętać, że posiadacz karty w takiej sytuacji też ma swoje obowiązki dowodowe-musi posiadać odpowiednie dokumenty potwierdzające np. że sprzedawca rzeczywiście nie wywiązał się z umowy, a on sam dopełnił wszelkich formalności. Źródło: www.finanse.egospodarka.pl
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Podatek Belki — czy zostanie zniesiony?

W Ministerstwie Finansów obecnie są prowadzone prace nad zniesieniem podatku od zysków kapitałowych, czyli podatkiem…

37 minut temu

Placówka oświatowa – w jaki sposób można założyć, taką działalność? Rozliczenia względem ZUS i US

Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…

1 godzinę temu

Analiza sentymentu z wykorzystaniem AI. Jak pomaga wprowadzić zmiany w biznesie?

W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…

4 godziny temu

Wizualne przekazywanie emocji: moc obrazów w marketingu cyfrowym

Ludzie od zarania dziejów wykorzystywali obrazy w swojej komunikacji. Czy to malowidła w jaskiniach tworzone…

4 godziny temu

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

4 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

4 dni temu