Jak działa Google Shopping? Twoje produkty widoczne w wyszukiwarce

jak działa Google Shopping

Reklama w wyszukiwarce to obecnie jeden z najpopularniejszych oraz najefektywniejszych sposobów na pozyskanie klienta. W chwili obecnej aż 76% osób swoje pierwsze kroki w poszukiwaniu produktu kieruje właśnie do wyszukiwarki. Naturalną koleją rzeczy wydaje się więc inwestycja naszego budżetu w kampanię AdWords, które dobrze przygotowana oraz zoptymalizowana ma szansę przynieść nam oczekiwane korzyści.

Reklama w wyszukiwarce to obecnie jeden z najpopularniejszych oraz najefektywniejszych sposobów na pozyskanie klienta. W chwili obecnej aż 76% osób swoje pierwsze kroki w poszukiwaniu produktu kieruje właśnie do wyszukiwarki. Naturalną koleją rzeczy wydaje się więc inwestycja naszego budżetu w kampanię AdWords, które dobrze przygotowana oraz zoptymalizowana ma szansę przynieść nam oczekiwane korzyści. Google w ostatnich miesiącach udostępnił kolejną swoją usługę, dzięki której branża e-commerce zyskała zupełnie nowe możliwości. Poznajcie Google Shopping oraz związane z nim Product Listing Ads.

Jak rozpocząć reklamowanie się w Internecie?

Klient kupuje oczami. To stara prawda marketingowa, która sprawdza się w każdej praktycznie dziedzinie reklamy. Nie od dziś wyjątkowo istotnym elementem w promocji naszego biznesu są zdjęcia produktów czy też wykonanych przez nas usług. Zauważalne znaczenie ma to chociażby w przypadku sklepów internetowych, w których ekspozycja oferty może przesądzić o zainteresowaniu oraz potencjalnej sprzedaży.

Do tej pory branża e-commerce korzystać mogła ze standardowych linków sponsorowanych, które choć niesamowicie skuteczne, nie pozwalały na bezpośrednie porównanie produktów oraz ich cen. Google Shopping zmienił ten stan rzeczy.

Czym jest Google Shopping?

Google Shopping – znane w naszym kraju jako Google Zakupy – obecne jest na rynku od dłuższego czasu, choć do nas trafiło stosunkowo niedawno. To potencjalne zagrożenie dla porównywarek cenowych, które już w chwili obecnej cieszy się coraz większą popularnością wśród właścicieli sklepów internetowych.

Na dzień dzisiejszy, w momencie wpisania przez nas konkretnej nazwy produktu bądź kategorii, w której powinien się on znaleźć, oprócz standardowych linków sponsorowanych oraz wyników organicznych znajdziemy jeden dodatkowy boks. Kiedy przyjrzymy się mu odrobinę uważniej, zauważymy, że ukazuje on wybrane produkty z kilku różnych sklepów, z jednoczesną prezentacją ich cen oraz wyglądu. Reklamy te nazywają się Product Listing Ads i są bezpośrednio związane z naszym kontem Google Ads.

Prezentacja produktów wraz ze zdjęciem oraz ich cenami to ogromny krok naprzód w kontekście prowadzenia kampanii reklamowych dla sklepów internetowych. Google już dawno zauważył ten potencjał, w chwili obecnej zamieniając go na obopólne korzyści. Rynek e-commerce praktycznie w każdym kraju rozwija się bardzo dynamicznie, jednocześnie jest to jeden ze skutecznych sposobów pojawienia się w branży porównywarek cenowych, którym co prawda PLA nie powinien zaszkodzić, potencjalny klient otrzymuje jednak o wiele bardziej rozbudowane możliwości wyboru interesującego go produktu.

Jak działa Google Shopping?

Product Listing Ads, w przeciwieństwie do Google Ads, nie korzystają z listy słów kluczowych, a jedynie ze specjalnie przygotowanego pliku, zawierającego listę wszystkich produktów, które mamy zamiar reklamować.

Rozwiązanie to posiada swoje plusy oraz minusy, głównie dlatego, że odpowiednie dopasowanie produktów do wpisywanych przez potencjalnego klienta fraz pozostawiamy skryptom Google. Odpowiednie opisanie naszej oferty pozwala jednak zdecydowanie zmniejszyć ryzyko przypadkowych, niedostosowanych do oczekiwań wyświetleń.

W momencie wpisania przez potencjalnego klienta interesującej go frazy, dotyczącej wybranego produktu, ukazuje mu się porównanie cen wraz z adresami poszczególnych sklepów. Reklama z użyciem Google Shopping staje się coraz popularniejsza, a przez to zaczyna odznaczać się coraz większą skutecznością, głównie dzięki graficznej prezentacji produktu – jeszcze przed dokonaniem wyboru interesującego nas sklepu internetowego.

Co potrzebuję, by uruchomić Google Shopping?

Przygotowując kampanię Product Listing Ads potrzebujemy tak naprawdę dwóch elementów. Pierwszym z nich jest konto Google Ads wraz z dostępnym budżetem na działania reklamowe.

Drugi element to plik XML zawierający interesujące nas w kontekście promocji produkty. Eksport tego typu pliku zapewnia obecnie większość skryptów sklepów internetowych, jakie dostępne są na naszym rynku. Informacje te musimy następne importować do naszego konta Google Merchant Center, którego założenie nie powinno sprawiać większych trudności.

Kiedy posiadamy już spełnione warunki pozostaje nam połączenie naszego konta Google Ads z Google Merchant Center oraz utworzenie naszej pierwszej kampanii produktowej. Podobnie jak w przypadku linków sponsorowanych, największe znaczenie dla kolejności wyświetlanych produktów mają wynik jakości oraz maksymalna stawka, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za jedno przekierowanie. W tym miejscu bardzo istotna staje się odpowiednia optymalizacja samego sklepu internetowego, Google przywiązuje bowiem dużą wagę do samej strony docelowej.

Pytanie podstawowe: czy Google Shopping się opłaca?

Odpowiedź jak zawsze jest odrobinę utrudniona. Sama kampania z użyciem Product Listing Ads nie jest w stanie zapewnić nam wzrostu sprzedaży gdy nasza oferta jest mało konkurencyjna, a sam sklep internetowy nie zachęca do dokonywania zakupów. Jednak w przypadku firm z atrakcyjnymi produktami oraz odpowiednią ich prezentacją, przeprowadzone kampanie przyniosły większą liczbę konwersji, niż jakiekolwiek inne prowadzone do tej pory działania.

Google Shopping nie jest obowiązkiem w branży e-commerce. To wciąż nowa w naszym kraju metoda promocji sklepów internetowych. Warto jednak pamiętać, że zebrane w chwili obecnej doświadczenia zaprocentują w przyszłości, w chwili gdy nasza konkurencja w pełni zaufa nowym możliwościom.

▶Przeczytaj również: Google Shopping – jak wykorzystać kampanie produktowe w zwiększeniu sprzedaży?
 
Autor: Artur Smolicki – specjalista oraz pasjonat marketingu internetowego w każdej możliwej formie. Tworzy strategie promocji w Internecie dla polskich oraz światowych marek. Aktywnie doradza oraz współpracuje z początkującymi startupami. Nieprzerwanie zafascynowany branżą e-commerce oraz analityką internetową. Prelegent i szkoleniowiec, uczestnik konferencji branżowych w Polsce oraz za granicą. Jego artykuły znaleźć można m.in. w miesięczniku Marketing w Praktyce, a także internetowych magazynach.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Jeden komentarz

  1. Piotr Wasilewski

    Hmm, chyba pora się zainteresować Google Shopping. Może się okazać bardzo fajną usługą

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość