Własna firma cateringowa to dobry pomysł na biznes, o którym ostatnio coraz częściej się mówi. Nic dziwnego – jest to całkiem dochodowe zajęcie. Polacy z roku na rok coraz więcej pieniędzy przeznaczają na zakup gotowych posiłków. Jednocześnie panuje też moda na zdrowe żywienie. Na rynku nie powinno zatem brakować klientów. Co więcej, aby założyć własną działalność cateringową nie potrzeba wielu formalności. W dzisiejszym artykule przeczytasz, jak krok po kroku założyć działalność cateringową.

Własna firma cateringowa

Na rynku już od kilku lat utrzymuje się trend odchodzenia od spędzania długich godzin w kuchni. Współczesne społeczeństwo jest coraz bardziej zabiegane, a towarzyszący mu nadmiar obowiązków sprawia, że coraz więcej osób szuka sprytnych rozwiązań również w samym sposobie odżywiania. Dlatego też można zaobserwować rosnący popyt na różnego rodzaju usługi cateringowe.

Przed założeniem firmy cateringowej warto sprawdzić zapotrzebowanie na rynku i konkurencję. Gdy znajdziesz niszę i potencjalnych klientów, pomyśl nad biznesplanem – przekalkuluj, ile pieniędzy będziesz potrzebować na uruchomienie biznesu (o tym za chwilę), jak szybko inwestycja Ci się zwróci i skąd będziesz brał towar. Zastanów się też nad menu, lokalem i dystrybucją.

Biznesplan pomoże Ci w zarządzaniu biznesem oraz w pozyskaniu dotacji z Urzędu Pracy lub kredytu w banku, jeśli nie masz budżetu na start. Każdy Urząd Pracy ma własne wytyczne dotyczące biznesplanu, jednak zazwyczaj należy zawrzeć w nim:

  • opis misji i celów firmy,
  • opis sprzedawanych produktów lub usług,
  • strategię rynkową – do kogo kierowany jest produkt/usługa,
  • analizę SWOT (czyli mocne i słabe strony naszej firmy, szanse i zagrożenia),
  • analizę konkurencji,
  • kalkulację kosztów, które są potrzebne na rozpoczęcie działalności gospodarczej (wspomnimy o nich za chwilę),
  • specyfikację i harmonogram wydatków,
  • prognozy finansowe na najbliższe 3-5 lat,
  • plan marketingowy.
Księgowość Internetowa – 30 dni za darmo

Jeśli masz już opracowany biznesplan, czas na resztę formalności.

Rejestracja firmy

Rejestracja firmy jest bezpłatna. Jest też bardzo prosta i sprowadza się do czterech kroków:

1. CEIDG – należy złożyć wniosek do rejestracji działalności gospodarczej osób fizycznych, czyli wniosek CEIDG-1. Można to zrobić drogą elektroniczną na stronie ceidg.gov.pl lub ifirma.pl/ceidg, listem poleconym lub złożyć wniosek w wersji papierowej w dowolnym Urzędzie Miasta/Gminy/Dzielnicy. Wniosek CEIDG-1 jest równocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON, kodu PKD, numeru NIP i zgłoszeniem do urzędu skarbowego oraz do ZUSu/KRUSu.

2. VAT – w przypadku rejestracji do VAT należy złożyć formularz VAT-R w Urzędzie Skarbowym (drogą elektroniczną, listem poleconym lub osobiście). Należy to zrobić najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT. Od tego roku złożenie formularza jest bezpłatne. Dokument można wypełnić na stronie ifirma.pl/ceidg.

3. ZUS – następnie w terminie do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej w ZUSie należy złożyć formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Pierwszy jest zgłoszeniem jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego (gdy wykonywana działalność jest jedynym źródłem dochodów), a drugi do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego (gdy jest się dodatkowo zatrudnionym na umowę o pracę, w której zarabia się powyżej minimalnej krajowej).

Program do faktur – Darmowe konto

4. Sanepid – ponieważ działalność związana z usługami cateringowymi jest uznawana jest produkcję i obrót środkami spożywczymi, należy pamiętać jeszcze o sanepidzie. Sanepid rejestruje i zatwierdza zakłady produkujące żywność. W tym celu należy złożyć wniosek zawierający m.in. imię i nazwisko wnioskodawcy, numer NIP, określenie rodzaju i zakresu działalności, w tym rodzaj żywności, która ma być przedmiotem produkcji lub obrotu, a także odpis z KRS lub zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Dobre praktyki w gastronomii

Prowadząc działalność gastronomiczną należy pamiętać o wdrożeniu systemu HACCP oraz zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP) i Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP), które mają zapewnić jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności. Są to inaczej instrukcje opisujące zasady postępowania w kuchni podczas przygotowywania i wydawania posiłków oraz utrzymania higieny: schemat organizacyjny, plan kuchni, sposób magazynowania surowców i produktów, opis serwowanych potraw, opis opakowań, forma transportu, analiza zagrożeń, zasady gromadzenia i przechowywania odpadów itd. Można je przygotować samodzielnie lub kupić gotowe, a następnie dostosować je do własnych potrzeb.

Warto pamiętać, że samochód wykorzystywany do rozwożenia posiłków również musi być zatwierdzony przez sanepid. Dodatkowo wszyscy pracownicy odpowiedzialni za przygotowanie żywności muszą posiadać aktualne książeczki zdrowia.

Sprawdź: Ogólne zasady higieny żywności

Ceny wynajmu lokali gastronomicznych nie należą do najtańszych, dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na wynajem kuchni na godziny bezpośrednio w restauracjach, pizzeriach, a nawet piekarniach. Jest to tańsze i bardzo wygodne – takie lokale mają już zezwolenia od sanepidu oraz potrzebne wyposażenie.

Firma cateringowa w domu

Zastanawiasz się, jak legalnie prowadzić catering w domu, spełniając wymogi sanepidu? Niezbędne jest spełnienie odgórnie określonych norm. Prywatna kuchnia, będąca miejscem wykonywania działalności, musi zostać właściwie dostosowana do wytycznych. Nie ma możliwości przygotowywania dań we własnej kuchni, na swoich patelniach czy w garnkach, które są jednocześnie wykorzystywane poza prowadzoną działalnością.

Kuchnia musi posiadać wentylację i okna, które będą odpowiednio zabezpieczone przeciw owadom. Niezbędne staje się również zaopatrzenie w odpowiednie urządzenia np. lodówki czy zamrażarki. Jeszcz bardziej zczegółowe informacje na temat tego, jak założyć catering w domu, spełniając wszelkie wymogi, należy sprawdzić na stronie sanepidu lub podczas wizyty w jednej z placówek.

Założenie firmy cateringowej – sanepid i lokal

W przypadku firmy cateringowej sam pomysł na biznes jest ważniejszy niż dogodna lokalizacja. Przecież posiłki i tak będą dostarczane do domów klientów. Siedziba może znajdować się nawet na obrzeżach miasta, pod warunkiem jednak, że będzie stamtąd wygodny dojazd. Szukając odpowiedniego lokalu, warto odwiedzić stronę miejskiego Zarządu Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami i sprawdzić listę wolnych pomieszczeń, które można wynająć. Polecamy także przejrzenie portali z ogłoszeniami (gumtree, olx, gratka.pl, trovit.pl itp.).

Lokal, w którym będzie się przygotowywać posiłki, musi spełniać wymagania sanepidu. Uwaga! Dotyczy to także domowej kuchni, jeśli za siedzibę prowadzenia działalności gospodarczej wskaże się własne mieszkanie.

Sanepid wymaga między innymi, aby w pomieszczeniu znajdowała się umywalka z gorącą i zimną wodą, a obok umywalek mydło w płynie i środek do dezynfekcji oraz ręczniki. Oświetlenie ma mieć nietłukące osłony, a blaty muszą być wykonane z materiału łatwego do utrzymania w czystości. Naczynia brudne i czyste nie mogą się ze sobą krzyżować, dlatego w zakładzie powinny być wydzielone osobne pomieszczenia na mycie naczyń i przechowywanie naczyń czystych. Wszystkie pomieszczenia w zakładzie gastronomicznym muszą być wentylowane. Dodatkowo okna należy wyposażyć w zabezpieczenia przeciw owadom. Zdarza się również, że sanepid wymaga stosowania pirometrów, a także… kolorowych mopów.

Koszty prowadzenia działalności gastronomicznej

Rozpoczynając działalność cateringową, potrzeba ok. 30 – 40 tysięcy zł, przy założeniu, że przedsiębiorca zdecyduje się na wynajem lokalu i jego samodzielne wyposażenie. Później na prowadzenie biznesu trzeba przeznaczyć ok. 9 000 zł miesięcznie.

Można zaoszczędzić, kupując używany sprzęt na Allegro, gumtree lub OLX – bardzo często można tam znaleźć ogłoszenia, w których sprzedawane jest kompletne wyposażenie kuchni gastronomicznej. Warto także rozejrzeć się po komisach i aukcjach komorniczych.

Decydując się na wynajem wyposażonego lokalu, przedsiębiorca potrzebuje ok. 18 – 20 tysięcy zł na start. Wydatkami będą wówczas zakupy spożywcze, samochód, paliwo, media, czynsz, księgowość, zatrudnienie pracownika, marketing i ZUS – to ok. 8 000 zł miesięcznie.

Prowadząc firmę we własnym mieszkaniu można oszczędzić na czynszu, ale do takiego mieszkania trzeba będzie najprawdopodobniej kupić drugą lodówkę, oddzielne garnki, sztućce itd.

Do niezbędnych wydatków umożliwiających prowadzenie tego rodzaju działalności można więc zaliczyć: wynajem lokalu (kuchnia cateringowa), wynajem gotowego lokalu na godziny, meble i wyposażenie kuchenne, samochód do dostaw, paliwo, ubezpieczenie lokalu, samochodu i towarów, zakupy spożywcze, środki chemiczne, internet, media, księgowość, marketing, kasa fiskalna, ZUS czy wynagrodzenia dla pracowników.

Firma cateringowa – zyski

Dochody w działalności cateringowej w dużej mierze zależą od sezonu. Największe zarobki osiąga się najczęściej w okresach świątecznych oraz sezonie wiosenno-letnim, kiedy to zwiększa się ilość różnego rodzaju eventów czy imprez plenerowych.

Bywa więc, że niektóre miesiące są bardzo pracowite i pozwalają zarobić dużo pieniędzy, ale w innych brakuje zleceń i jest przestój. Dlatego też dobrze jest się do tego przygotować, na przykład gromadzić na koncie fundusze na czarną godzinę.

W poszukiwaniu klientów

Wolne fundusze warto przeznaczyć na marketing, a szczególnie na stworzenie profesjonalnie wyglądającej strony internetowej, na której potencjalni klienci będą mogli sprawdzić menu i cennik oraz obejrzeć serwowane przez firmę posiłki. Zadbaj o to, aby zdjęcia wyglądały ładnie, kolorowo i apetycznie. Przygotowanie strony możesz powierzyć profesjonalnej firmie, freelancerowi lub zrobić ją samodzielnie (sprawdź: Darmowe szablony stron internetowych).

Na początku – szczególnie wtedy, kiedy strona nie jest odpowiednio wypozycjonowana – warto również zainwestować w reklamę w Google. Zastanów się też nad profilami w social media – np. na Instagramie lub na Facebooku (sprawdź: Jak wypromować firmę w social media). Poza światem online istnieje też świat offline, więc dobrym pomysłem może być reklama w lokalnej prasie.

Jeśli twoje usługi będą skierowane do firm lub instytucji, to skontaktuj się z nimi. Wyślij im ofertę i, w miarę możliwości, zaproponuj darmową degustację. Zostaw też ulotki w miejscach, w których spodziewasz się spotkać swoich potencjalnych klientów, np. w biurowcach lub w klubach fitness.

Polecamy także śledzenie portali z ogłoszeniami – co jakiś czas pojawiają się tam zlecenia cateringowe dotyczące przygotowania posiłków na konferencje, szkolenia, uroczystości.

Jak widać, możliwości jest wiele.

Firma cateringowa – czy warto?

Pomimo kilku formalności i wymaganych pieniędzy na start własna firma cateringowa to bardzo ciekawy i opłacalny pomysł na biznes. Szczególnie teraz, kiedy ludzie są zapracowani oraz panuje moda na zdrowe żywienie. To biznes  odpowiedni do poprowadzenia zarówno dla nowicjuszy, jak i dla tych, którzy mają już doświadczenie w gastronomii.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

2 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

2 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

2 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

2 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

3 dni temu