Komunikacja jest bardzo ważnym elementem poprawnego funkcjonowania organizacji. Jeśli na tej płaszczyźnie zostaną popełnione błędy, może to rzutować na warunki pracy, atmosferę, motywację a nawet efektywność pracowników.
Rodzaje komunikacji rozróżniamy w zależności od kierunku komunikacji, treści komunikatów oraz charakteru relacji nadawca – odbiorca:
pionowa,
pozioma,
ukośna.
Tak naprawdę, każda z wymienionych komunikacji jest używana w przedsiębiorstwach i służy innym celom. Świadomość istnienia jej rodzajów, pozwala na kontrolowanie i rozwijanie poziomu przepływu informacji w organizacji. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Komunikacja pionowa
Komunikacja w dół
Komunikacja w dół to rodzaj przepływu informacji, który dotyczy przełożonego i pracownika. Przekazywanie zadań osobom zatrudnionym, ocena ich pracy, motywowanie pracowników oraz wszelkiego rodzaju informacja zwrotna to główne cele tej komunikacji.
Skuteczność komunikacji w dół, zależy w dużej mierze od umiejętności szefa. Powinien on potrafić słuchać, starać się zrozumieć drugą stronę oraz profesjonalnie przekazywać swoje wnioski.
Komunikacja w górę
Komunikacja w górę również odnosi się do relacji pracownika i przełożonego. Dotyczyć może zarówno kontaktu z własnym szefem, jak i z innymi szefami o nadrzędnych stanowiskach w firmie.
Podstawową funkcją tego rodzaju komunikacji jest zdawania sprawozdań ze swojej pracy, czyli raportowanie. Pracownicy zazwyczaj regularnie muszą zdawać przełożonemu relacje z wykonanych obowiązków, gdyż jest to także ważny element oceny pracowniczej.
W tym kierunku komunikacji są zawarte również wszelkiego rodzaju prośby pracowników w stronę szefa. Chodzi tu o coś, co będzie dla nas pomocne w wykonywaniu zadań np. szkolenie lub dodatkowa pomoc. Nowe pomysły, które przekazujemy i konsultujemy z szefem, również składają się na ten rodzaj komunikacji.
Aby komunikacja była efektywna, warto przygotować się do rozmowy z szefem i rozmawiać o wszelkich tematach, które wpływają na naszą pracę. Ważna umiejętnością jest zwięzłe i konkretne wypowiadanie się, które pozwala na precyzyjne formułowanie próśb i zdawanie relacji.
Komunikacja pozioma
Jest to komunikacja, która występuje między osobami na tym samym stanowisku, pracownikami na różnych stanowiskach, którzy wykonują te same obowiązki lub na przykład pomiędzy członkami zarządu. Najważniejszymi celami tego rodzaju komunikacji jest precyzyjny podział zadań, ustalenie strategii rozliczania się z wykonanych obowiązków oraz obranie jednolitej metody w komunikowaniu się.
Istnieje kilka ważnych elementów, które ułatwiają komunikację poziomą w firmie. Należy do nich współpraca, zdrowa atmosfera, zaufanie do współpracowników, zdolność do kompromisów oraz umiejętności wyrażania swojej opinii i słuchania.
Komunikacja ukośna
Ten rodzaj komunikacji w firmie jest bardzo podobny do komunikacji poziomej. Występuje ona jednak nie pomiędzy pracownikami wykonującymi te same obowiązki czy na tym samym stanowisku, ale pomiędzy osobami, których zadania są zupełnie różne. Zaliczamy do niej również wymianę informacji pomiędzy przełożonymi dwóch różnych działów, a nawet przedsiębiorstw.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wynajmując miejsce parkingowe, należy wiedzieć, że rozliczenia w PIT i VAT różnią się od siebie. To kluczowe, aby nie mylić tych dwóch podatków, ponieważ każdy z nich ma swoje specyfikacje i zasady. Poznaj je, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek ze strony urzędu skarbowego.
Prywatny detektyw śledzi figurantów, pomaga odzyskać majątek, odnaleźć zaginioną osobę, czy ustalić ojcostwo. Klienci coraz częściej proszą też o sprawdzenie czy ich kontrahent jest wiarygodny. Sprawdź, jak otworzyć biuro detektywistyczne i jak zostać detektywem?
Temat danych osobowych to istotne zagadnienie również w kontekście e-commerce, szczególnie, gdy planujemy otworzyć w tej branży własny biznes online. O co należy zadbać, by legalnie rozwijać swoje pomysły? Najważniejsze kwestie, w rozmowie z Krzysztofem Janosiem, przybliżą koordynatorka ds. Ochrony Danych Osobowych w IFRIMA – Angelika Gacek-Drzewiecka oraz specjalista e-commerce – Damian Wizert.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo