Rodzaje komunikacji w firmie
Rodzaje komunikacji rozróżniamy w zależności od kierunku komunikacji, treści komunikatów oraz charakteru relacji nadawca – odbiorca:
- pionowa,
- pozioma,
- ukośna.
Tak naprawdę, każda z wymienionych komunikacji jest używana w przedsiębiorstwach i służy innym celom. Świadomość istnienia jej rodzajów, pozwala na kontrolowanie i rozwijanie poziomu przepływu informacji w organizacji. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Komunikacja pionowa
Komunikacja w dół
Komunikacja w dół to rodzaj przepływu informacji, który dotyczy przełożonego i pracownika. Przekazywanie zadań osobom zatrudnionym, ocena ich pracy, motywowanie pracowników oraz wszelkiego rodzaju informacja zwrotna to główne cele tej komunikacji.
Skuteczność komunikacji w dół, zależy w dużej mierze od umiejętności szefa. Powinien on potrafić słuchać, starać się zrozumieć drugą stronę oraz profesjonalnie przekazywać swoje wnioski.
Komunikacja w górę
Komunikacja w górę również odnosi się do relacji pracownika i przełożonego. Dotyczyć może zarówno kontaktu z własnym szefem, jak i z innymi szefami o nadrzędnych stanowiskach w firmie.
Podstawową funkcją tego rodzaju komunikacji jest zdawania sprawozdań ze swojej pracy, czyli raportowanie. Pracownicy zazwyczaj regularnie muszą zdawać przełożonemu relacje z wykonanych obowiązków, gdyż jest to także ważny element oceny pracowniczej.
W tym kierunku komunikacji są zawarte również wszelkiego rodzaju prośby pracowników w stronę szefa. Chodzi tu o coś, co będzie dla nas pomocne w wykonywaniu zadań np. szkolenie lub dodatkowa pomoc. Nowe pomysły, które przekazujemy i konsultujemy z szefem, również składają się na ten rodzaj komunikacji.
Aby komunikacja była efektywna, warto przygotować się do rozmowy z szefem i rozmawiać o wszelkich tematach, które wpływają na naszą pracę. Ważna umiejętnością jest zwięzłe i konkretne wypowiadanie się, które pozwala na precyzyjne formułowanie próśb i zdawanie relacji.
Komunikacja pozioma
Jest to komunikacja, która występuje między osobami na tym samym stanowisku, pracownikami na różnych stanowiskach, którzy wykonują te same obowiązki lub na przykład pomiędzy członkami zarządu. Najważniejszymi celami tego rodzaju komunikacji jest precyzyjny podział zadań, ustalenie strategii rozliczania się z wykonanych obowiązków oraz obranie jednolitej metody w komunikowaniu się.
Istnieje kilka ważnych elementów, które ułatwiają komunikację poziomą w firmie. Należy do nich współpraca, zdrowa atmosfera, zaufanie do współpracowników, zdolność do kompromisów oraz umiejętności wyrażania swojej opinii i słuchania.
Komunikacja ukośna
Ten rodzaj komunikacji w firmie jest bardzo podobny do komunikacji poziomej. Występuje ona jednak nie pomiędzy pracownikami wykonującymi te same obowiązki czy na tym samym stanowisku, ale pomiędzy osobami, których zadania są zupełnie różne. Zaliczamy do niej również wymianę informacji pomiędzy przełożonymi dwóch różnych działów, a nawet przedsiębiorstw.