Employer branding – jak budować markę dobrego pracodawcy?

employer branding

Konkurowanie w biznesie nie sprowadza się jedynie do aspektu okołoproduktowego. Warunki konkurencyjne panują bowiem również w sferze zatrudnienia – wykwalifikowany pracownik jest w cenie i wie o tym każdy przedsiębiorca. Dlatego też pracodawcy podejmują szereg działań, mających na celu budowanie ich wizerunku jako tych, którzy zapewniają atrakcyjne warunki zatrudnienia, którzy stwarzają perspektywy rozwoju i dbają o przyjazną atmosferę w pracy. Właśnie te obszary obejmuje pojęcie employer brandingu. Jak zbudować własną kampanię employer brandingową?

Employer branding – co to?

Przez employer branding należy rozumieć budowanie wizerunku pracodawcy jako tego, u którego praca jawi się jako atrakcyjna. Strategia employer brandingowa jest procesem długotrwałym, na który składa się wiele elementów, począwszy od wynagrodzenia, poprzez stabilne warunki zatrudnienia i benefity, na słusznej misji i wizji przedsiębiorstwa kończąc. 

Employer branding –  jak budować markę dobrego pracodawcy?

Employer branding nie jest kategorią jednolitą – podzielić go można na wewnętrzny i zewnętrzny.

Ten pierwszy sprowadza się do podejmowania działań komunikacyjnych i tych realizowanych w konsekwencji formułowanych komunikatów, których odbiorcami są pracownicy. Zamierzonym celem tak prowadzonych kampanii employer brandingowych jest retencja dotychczasowych kadr, które, dzięki odpowiedniej polityce płac, motywowania i integrowania są zadowolone z warunków swojego zatrudnienia i nie rozważają odejścia z organizacji.

Employer branding zewnętrzny zorientowany jest natomiast na podmioty spoza organizacji, które spełniają wymagania związane z nieobsadzonym dotychczas stanowiskiem pracy tak, aby zaczęły one aspirować do podjęcia kroków rekrutacyjnych. Jednocześnie, mając na uwadze, że jest to forma komunikacji ukierunkowana na szerokie grono osób trzecich, jest to też sposób na budowanie wyobrażeń o marce wśród klientów i partnerów biznesowych.

Employer branding –  jak budować markę dobrego pracodawcy?

Dlaczego employer branding jest ważny?

Employer branding jest szczególnie ważny w okoliczności występowania tzw. rynku pracownika, kiedy to pracodawca musi dołożyć wielu starań, aby wyróżnić się spośród konkurencji i zachęcić potencjalnych pracowników do aplikowania na stanowisko. Jest on również niezwykle przydatny w branżach, w których trudno o znalezienie wykwalifikowanego specjalisty w danej dziedzinie.

Nawet jeśli takie okoliczności nie występują, wizerunek marki, również jako pracodawcy, ma niebagatelny wpływ na jej sytuację – w dobie social mediów wieści potrafią rozchodzić się z niespotykaną dotąd szybkością, potrafiąc w jednym momencie zniweczyć dotychczasową pozycję rynkową i podejmowane wcześniej starania. 

Co więcej, employer branding jest sposobem na: 

  • zmniejszenie rotacji kadr, 
  • zbudowanie zmotywowanego, przywiązanego do organizacji zespołu, 
  • zwiększenie efektywności pracowników, a co za tym idzie – zysków, 
  • zminimalizowanie czasu trwania rekrutacji i związanych z nim kosztów, 
  • zbudowanie przewag konkurencyjnych – zarówno na poziomie wewnętrznym, jak i zewnętrznym.

Employer branding –  jak budować markę dobrego pracodawcy?

Działania employer brandingowe – przykłady propozycji wartości 

Kluczem do zbudowania skutecznej kampanii employer brandingowej jest zaproponowanie tzw. Employer Value Proposition – wartości dostarczanej przez pracodawcę swoim pracownikom.

Może ona uwzględniać wielość aspektów funkcjonowania organizacji – począwszy od tych najbardziej prozaicznych, takich jak wysokość pensji po kwestie etyczne i filozoficzne, które, o ile są spójne zarówno w percepcji kadr, jak i samej organizacji, mogą przyczynić się do imponujących sukcesów biznesowych tej ostatniej. Jakie zatem przykłady employer brandingu w firmie można wskazać? Są to:

  • formułowanie misji, wizji i celów przedsiębiorstwa w sposób atrakcyjny, maksymalnie transparentny i budzący zaufanie,
  • troska o spójność między tak formułowanymi tezami i podejmowanymi działaniami, 
  • podejmowanie działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (tzw. CSR), 
  • zapewnienie adekwatnego do zakresu obowiązków wynagrodzenia pracowniczego,
  • stosowanie systemu zachęt, takich jak premie, awanse, benefity, szkolenia, wyjazdy, karnety na siłownię, darmowa opieka zdrowotna, samochód służbowy, służbowy telefon, dofinansowanie posiłków, możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej itd.,
  • dostosowanie sposobu komunikacji tak, aby zapewniał klarowność w zakresie obowiązków pracowniczych, a jednocześnie współtworzył atmosferę zespołową,
  • zapewnienie stabilności zatrudnienia – zarówno od strony formalnej, jak i w formie atmosfery panującej w organizacji, 
  • troska o tzw. work-life balance pracowników, 
  • dostosowanie zakresu obowiązków do indywidualnych zdolności, zainteresowań i możliwości pracowników. 

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Co to jest employer branding?

    Employer branding to zespół działań podejmowanych przez pracodawcę, których celem jest retencja dotychczasowych pracowników oraz pozyskanie nowych.

  2. 🔸Jakie są przykłady działań employer brandingowych?

    Wśród tych działań można wyróżnić atrakcyjne wynagrodzenie, benefity, dobrą atmosferę w miejscu pracy, jasne komunikowanie idei przyświecających marce i jej działania z zakresu CSR-u.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość