Mieszkanie jako siedziba firmy

mieszkanie jako siedziba firmy

Podatnicy prowadzący głównie jednoosobową działalność gospodarczą, której siedzibą jest mieszkanie prywatne – mają prawo zaliczyć w koszty firmy wydatki związane z eksploatacją powierzchni przeznaczonej pod działalność.

W tym celu określa się wielkość powierzchni, która jest wyznaczona na działalność np. cała powierzchnia mieszkania to 100 m kw., z której 10 m kw. to obszar pod działalność, więc 10%. Wydatki na czynsz i media przelicza się wg określonego wskaźnika i na podstawie dowodu wewnętrznego zalicza w koszty uzyskania przychodów.

Obowiązek zgłoszenia zmiany przeznaczenia lokalu

Na niektórych podatnikach ciąży obowiązek zgłoszenia zmiany przeznaczenia lokalu właściwemu organowi, w celu ustalenia, czy będzie podlegał pod lokal użytkowy. Jeżeli lokal zostanie zakwalifikowany jako użytkowy, to zwiększy się podatek od nieruchomości. Maksymalne stawki podatku od nieruchomości określa ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Ze względu na inflację co roku wysokość maksymalnych stawek jest aktualizowana i ogłaszana w obwieszczeniu Ministra Finansów.

Wyznaczając powierzchnię pod siedzibę czy miejsce prowadzenia firmy należy wziąć pod uwagę fakt zmiany sposobu użytkowania lokalu. Zmiana sposobu użytkowania wyznaczonej powierzchni będzie miała miejsce np. w przypadku działalności lekarskiej (przystosowanie lokalu pod gabinet lekarski/stomatologiczny). Przy ocenie stanu faktycznego organ bierze pod uwagę warunki określone w art. 71 ustawy Prawo budowlane, zgodnie z którym przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności:

  • podjęcie albo zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego lub pracy, warunki zdrowotne, higieniczno-sanitarne lub ochrony środowiska, bądź wielkość lub układ obciążeń.

Powierzchnia lokalu mieszkalnego wyznaczona pod wspomniany gabinet lekarski będzie zatem pozbawiona funkcji mieszkalnej, a więc zostanie również podwyższony podatek od nieruchomości.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że lokal zachowa funkcję mieszkalną w przypadku, gdy podatnik wyznaczy z niego powierzchnię, ale nie będzie znacząco przystosowywał tej powierzchni pod działalność, ponieważ jej profil nie wymaga takich czynności. Przykładowo, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług programistycznych i w tym celu zaadaptuje 1/3 pokoju, w którym postawi biurko, regał, komputer, czyli wyposażenie potrzebne do pracy. W tej sytuacji podatek będzie opłacany nadal od powierzchni mieszkalnej, więc podatnik nie zgłasza informacji o zmianie sposobu użytkowania lokalu.

Zobacz również nasz film o wykorzystywaniu mieszkania w działalności gospodarczej:

Księgowanie wydatków związanych z siedzibą firmy

Większość małych firm nie posiada oddzielnej siedziby. Jej funkcję pełni zazwyczaj mieszkanie prywatne. Osoba prowadząca działalność gospodarczą ma prawo do zaliczenia w koszty części wydatków eksploatacyjnych, związanych z utrzymaniem mieszkania. Aby skorzystać z tej możliwości, trzeba zgłosić fakt prowadzenia działalności do spółdzielni (administratora).  Lub do urzędu miasta (w przypadku domu i gruntu). Zgłasza się wielkość powierzchni, która jest przeznaczona na działalność, np. 7 m kw. (z 70 m kw. to 10%). Od wielkości powierzchni zależy wzrost opłaty za czynsz (w spółdzielni) lub wzrost podatku od nieruchomości. W zależności od procentowego udziału powierzchni przeznaczonej na działalność liczone są koszty zużycia wody, ciepła itp.

Rachunek za telefon stacjonarny

Domowy można księgować tylko na podstawie billingu, wybierając z niego rozmowy służbowe.

Wydatki na internet

Mogą być księgowane tylko na podstawie faktur wystawionych na firmę. Gdy faktury są wystawiane na osobę prywatną, to ma ona prawo do skorzystania z ulgi na internet w rozliczeniu rocznym PIT.

Wydatki na czynsz i media

Księgujemy na podstawie dowodów opłat lub otrzymanych rachunków w następujący sposób:

  • zakładka “Wydatki” ➡ “Dodaj wydatek” ➡ “Dowód wewnętrzny”,
  • wybieramy z listy “Wydatki na media niefirmowe”,
  • w “Opisie” podajemy numer dokumentu, który jest podstawą wpisu,
  • wprowadzamy kwotę brutto z faktury (rachunku) lub wartość czynszu,
  • dokonujemy wpisu do KPiR: Pozostałe wydatki,
  • następnie zaznaczamy pole “Mnożnik” i wpisujemy wielkość udziału powierzchni (w tym przykładzie będzie to 0,1 = 10%). Jeżeli księgujemy fakturę za telefon na podstawie billingów, to nie zaznaczamy pola “Mnożnik”,
  • Dowód Wewnętrzny drukujemy, podpinamy pod niego dokument oryginalny i przechowujemy go w segregatorze z kosztami.

W przypadku posiadania faktury, np. za energię, wystawionej na osobę fizyczną (właściciela firmy), podatnik może ująć w kosztach fakturę w wysokości ustalonej proporcji. Zgodnie z ogólnym stanowiskiem, w przypadku vatowców jeśli umowa z dostawcą została zawarta przed datą rejestracji jako czynny podatnik VAT, zasadniczo można również proporcjonalnie odliczyć podatek VAT z faktury. Fakt, że zapis ten nie wynika bezpośrednio z przepisów. Warto przed dokonaniem takiego odliczenia skonsultować się bezpośrednio z właściwym urzędem skarbowym.

Przykład

podatnik otrzymał fakturę za energię na kwotę netto 100,00 zł, podatek VAT 23,00 zł. Wydatek ten należy zaksięgować następująco:

  • zakładka „Wydatki”➡ „Dodaj wydatek” ➡ „Opłata za prąd, wodę, gaz, CO, wywóz śmieci” ➡ „faktura”,
  • zgodnie z ustalonym wskaźnikiem w koszty możemy zaliczyć 10% wartości faktury,
  • w kwocie netto podajemy 10,00 zł, odliczamy VAT jedynie w wysokości 2,30 zł.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online
Darmowy program do faktur online Darmowy program do faktur online Darmowy program do faktur online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość