Czy podpis elektroniczny przydaje się w prowadzeniu firmy?

Podpis elektroniczny to dane w postaci elektronicznej dołączane do informacji wysyłanych drogą elektroniczną (Internet, CD-Rom, dyskietka), służące do identyfikacji osoby przesyłającej. Jest to – inaczej mówiąc – deklaracja tożsamości autora. E-podpis zawsze jest przypisany do konkretnej osoby i może mieć taką samą moc, jak podpis odręczny. Jednak czy rzeczywiście podpis elektroniczny przydaje się w prowadzeniu firmy? Sprawdźmy!

Zalety podpisu elektronicznego

Coraz więcej spraw można dziś załatwić z pomocą Internetu. Także tych urzędowych – wysłać do urzędu deklarację podatkową, złożyć deklarację celną i wniosek do KRS, zarejestrować działalność gospodarczą albo po prostu korespondować z urzędami. Podpis elektroniczny, podobnie jak e-administracja, ma ułatwić wymianę informacji, pozwalając przedsiębiorcy zaoszczędzić czas i nie stać w kolejkach pod okienkiem (przedsiębiorca posiadający e-podpis może wysłać dokument do urzędu nawet w środku nocy). E-podpis nie służy jednak wyłącznie kontaktom z urzędami. Można go stosować także przy wystawianiu e-faktur, podpisywaniu dokumentacji medycznej, wysyłaniu pracownikom poleceń służbowych oraz przy podpisywaniu umów z kontrahentami. Prowadzenie firmy, jest łatwiejsze przy jego wykorzystaniu, ponieważ jak widać ma on szerokie zastosowanie.

Podpis elektroniczny a przepisy

Definicja podpisu elektronicznego znajduje się w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm), która jest oparta na przepisach europejskich. Zgodnie z nią każdy obywatel i podmiot w Polsce może używać e-podpisu w kontaktach z różnymi firmami, instytucjami i urzędami.

Dwa rodzaje podpisu elektronicznego

W Polsce istnieją dwa typy podpisu elektronicznego: podpis bezpieczny z kwalifikowanym certyfikatem oraz podpis zwykły. Bezpieczny podpis elektroniczny to zaszyfrowana forma podpisu elektronicznego poświadczona ważnym certyfikatem kwalifikowanym, który wydaje wpisany do rejestru Ministra Gospodarki podmiot świadczący usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego. Otrzymanie certyfikatu wiąże się z opłatami. Zarówno przy rejestracji e-podpisu jak i przy przedłużaniu ważności certyfikatu (co rok lub co dwa lata). Bezpieczny podpis ma taką samą moc prawną jak podpis odręczny. Natomiast zwykły podpis elektroniczny nie wymaga ponoszenia kosztów związanych z uzyskaniem certyfikatu. Nie ma jednak takiej mocy prawnej jak bezpieczny e-podpis, co znacznie ogranicza zakres jego zastosowań. Można go wykorzystywać tak jak zwykły odręczny podpis jedynie w stosunkach między kontrahentami, którzy zgodzili się na jego stosowanie.

Podpis elektroniczny a e-deklaracje w ifirma.pl

Klienci ifirma.pl nie potrzebują podpisu elektronicznego, jeśli chcą wysłać e-deklarację do Urzędu Skarbowego. Wystarczy, że upoważnią trzy osoby reprezentujące serwis ifirma.pl do podpisania deklaracji własnym podpisem i przekazania jej w ich imieniu do Urzędu Skarbowego.

Koszty związane z podpisem elektronicznym

Przedsiębiorca decydujący się na bezpieczny podpis elektroniczny musi się liczyć z tym, że poza samym certyfikatem będzie potrzebował także odpowiedniego oprogramowania i karty kryptograficznej wraz z dostosowanym do niej czytnikiem, co może kosztować łącznie od 200 zł do 300 zł. Sam certyfikat należy też systematycznie odnawiać, co może wiązać się z wydatkiem w wysokości ok. 100 zł rocznie.

Czy podpis elektroniczny można wpisać w koszty firmy?

Tak, zakup e-podpisu na potrzeby prowadzenia firmy można zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

18 godzin temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

21 godzin temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

21 godzin temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

21 godzin temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

24 godziny temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

2 dni temu