Wielu przedsiębiorców na samym początku prowadzenia działalności decyduje się na prowadzenie firmy w mieszkaniu. Często taka decyzja pozostaje na dłużej, albo i na cały okres prowadzenia działalności, powodów może być wiele. O tym, jakie mamy możliwości przy prowadzeniu firmy w domu, opiszemy w tym artykule.
Kto najczęściej prowadzi firmę w mieszkaniu?
Decyzja o prowadzeniu firmy w domu niesie ze sobą określone konsekwencje, dlatego musi być dokładnie przemyślana. Niewątpliwie dla początkującego przedsiębiorcy mogą to być znaczne oszczędności – brak comiesięcznych opłat za czynsz. Wiele zależy od tego, jaki jest profil prowadzonej działalności. Najczęściej decyzję o prowadzeniu firmy w domu podejmują m.in.:
freelancerzy,
branża IT,
architekci,
projektanci,
branża usług online,
stomatolodzy,
kosmetyczki.
Oczywiście nie ma tutaj żadnych ograniczeń. Wiele zależy od właściwego zorganizowania pracy w domu, z poszanowaniem pozostałych domowników. Znaczące są również nasze zdolności adaptacyjne do takich okoliczności. Nie każdy potrafi oddzielić życie prywatne od zawodowego.
Firma w domu – koszty. Jak je obliczać?
Najczęściej w związku z prowadzeniem firmy w domu przedsiębiorca wydziela jakieś pomieszczenie lub jego część, w którym znajduje się wyposażenie niezbędne do wykonywania czynności zawodowych. Najlepiej jeżeli byłoby to wydzielone pomieszczenie/pokój, ale nie ma przeciwwskazań, żeby to był pokój wykorzystywany tylko w części.
Organy podatkowe nie narzucają już, że musi to być odrębny pokój, aby w kosztach uzyskania przychodów można było ująć część wydatków ponoszonych z utrzymaniem mieszkania/domu. Żaden z przepisów nie precyzuje, w jaki sposób należy wydzielać takie koszty, ale tutaj z pomocą przychodzi wypracowane stanowisko organów podatkowych na ten temat.
Co prawda na przestrzeni lat podejście fiskusa zmieniało się, ale obecnie przedsiębiorcy mogą zaliczać do kosztów część wydatków związanych z utrzymaniem domu w ustalonej proporcji. Klucz podziałowy najczęściej ustala się w oparciu o powierzchnię lokalu mieszkalnego zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej w proporcji do całej powierzchni domu/mieszkania.
W kosztach znajdą się wydatki dotyczące eksploatacji i utrzymania części domu przeznaczonej na działalność gospodarczą, które są rozliczane wyliczonym wskaźnikiem.
Wynajem mieszkania a koszty firmy
Działalność gospodarcza może być również prowadzona w wynajmowanym mieszkaniu, pod warunkiem uzyskania zgody wynajmującego.
Kwestie związane z rozliczeniem mediów będą w takim przypadku zależały od tego, czy wynajmowane mieszkanie będzie w całości przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej, czy tylko w części. W zależności od tego przedsiębiorca zaliczy do kosztów podatkowych czynsz najmu, jak również właściwie udokumentowane obciążenia za media otrzymane od wynajmującego, odpowiednio w całości lub w części z zachowaniem ustalonej proporcji.
Podstawą wpisu do PKPiR będą stanowiły najczęściej faktury VAT, rachunki lub sporządzony na ich podstawie dowód wewnętrzny.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dzisiejszym świecie skuteczna prezentacja to często klucz do sukcesu – niezależnie od tego, czy prowadzisz szkolenie, przedstawiasz ofertę klientowi, czy bronisz projektu na uczelni.
Podczas budowania sklepu internetowego trzeba zwrócić uwagę na jego funkcjonalność. Automatyzacje niektórych procesów, szczególnie dostaw, ułatwią kupującym nawigację po serwisie, a sprzedawcom pozwolą zaoszczędzić czas. Zobacz, jak wybrać kuriera do sklepu internetowego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo