Subskrypcja jako model biznesowy dla startupu

subskrypcyjny model biznesowy

Na czym dokładnie polega model subskrypcyjny biznesu? Jakie jego rodzaje można wyróżnić? Jakie jeszcze korzyści odnieść mogą decydujący się na jego wdrożenie przedsiębiorcy? Zapraszamy do lektury.

Subskrypcja jako model biznesowy świetnie wpasowuje się w dominujące na rynku konsumenckim trendy. Regularna dostawa do domu artykułów pierwszej potrzeby? Seans najnowszej premiery bez konieczności wychodzenia z domu? Automatyczne rozliczanie zobowiązań, bez ryzyka konsekwencji ewentualnych opóźnień? To wszystko i więcej oferuje model subskrypcyjny, stanowiąc atrakcyjne rozwiązanie dla start-upów, które w ten sposób mogą pozyskać szerokie grono zainteresowanych ich ofertą odbiorców.

Na czym polega subskrypcja?

Subskrypcja sprowadza się do powtarzającej się sprzedaży towarów lub usług na rzecz oznaczonego klienta, często w ramach określonego pakietu. Model subskrypcyjny nie przewiduje żadnych konsekwencji w razie rezygnacji z dostępu do produktu, co stanowi atut w oczach klientów niechętnych względem długoterminowych zobowiązań. W jego istotę wpisana jest również cykliczna opłata, pobierana automatycznie z konta klienta po uprzedniej, wyrażonej przez niego jednorazowo zgodzie. 

Subskrypcyjny model biznesowy nastawiony jest na długofalową współpracę, co skutkuje po stronie przedsiębiorcy możliwością uzyskania regularnych wpływów. W związku z tym kluczowe z jego punktu widzenia jest zapewnienie takiego user’s experience, który zatrzyma klienta przy jego marce i produkcie. 

Model ten stosowany jest powszechnie w przestrzeni gospodarczej – od prasy, przez branżę muzyczną i filmową, na spożywczej i kosmetycznej kończąc.  

Rodzaje subskrypcji

Rodzaj produktu a model biznesowy 

Subskrypcyjny model biznesowy nie jest jednolity pod względem funkcjonalności, będąc uwarunkowanym przez rodzaj produktu, zakres produktowy oraz sposób postrzegania samego klienta. Przez wzgląd na pierwsze z tych rozróżnień wymienić można: 

  • subskrypcję dostępową – w ramach której to dostęp jest główną wartością. Może to być dostęp do treści (publikacji, filmów, muzyki itp.), jak też do usług okołoproduktowych, takich jak np. darmowa dostawa i rabaty; w ramach tej kategorii wyróżnić należy model gospodarki współdzielenia, w której zakup poszczególnych produktów zastępowany jest przez ich udostępnianie szerszemu gronu osób – popularnym przykładem wdrożenia tego wariantu modelu są usługi świadczone przez marki takie jak Airbnb, Uber, Bolt i Free Now;
  • subskrypcję selekcjonowaną – w ramach której odbiorca nie dysponuje wiedzą co do produktu, który otrzyma, a który został wcześniej poddany procesowi selekcji przez wyznaczone do tego osoby, działające z ramienia marki. Zazwyczaj przyjmuje on postać niewielkiego prezentu, który ma przy okazji zachęcić klienta do zakupu pełnowymiarowego produktu;
  • subskrypcję powtórzeniową – w ramach której klientowi dostarczany jest, w określonych odstępach czasu, wybrany produkt, często codziennego użytku (np. świeże warzywa, owoce, dieta pudełkowa, artykuły higieniczne itp.).

Percepcja klienta a model biznesowy 

Subskrypcje różnicować można również przez wzgląd na sposób jej percepcji przez klienta. Ten zaś może ją postrzegać w kategoriach: 

  • odkrycia – w sytuacji, gdy nie miał wcześniej bezpośrednio kontaktu z danym produktem, a zdecydował się na jego zakup, bazując na ogólnych danych na temat usługodawcy; 
  • udogodnienia – gdy dokonuje regularnych zamówień oznaczonych towarów lub usług. 

Modele biznesowe w przestrzeni cyfrowej 

Udostępniony zakres produktu, charakterystyczny dla przestrzeni cyfrowej, wpływa na kształt ostatecznego modelu biznesu w zakresie subskrypcji. W ten sposób można wyróżnić: 

  • model Saas – (z ang. Software as a Service), używany dla oznaczenia modelu biznesowego, polegającego na zapewnieniu bieżącego dostępu do usługi w miejsce dokonywania jej każdorazowego zakupu. W zamian za okresowe opłaty klient uzyskuje w tym przypadku stały dostęp do programu dostosowanego do najnowszych standardów;
  • model XaaS – (z ang. X as a Service), stanowi rozszerzenie dla wspomnianego Saas, poprzez ujęcie w ramy oferty szerszej gamy usług, w tym m.in. oprogramowania, pamięci, pulpitu i sieci. Rozliczenia wyglądają w tym przypadku analogicznie jak w przypadku SaaS. 

Zobacz także nasz film o modelu subskrypcyjnym i 4 innych modelach polecanych dla startupów:

 

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Na czym polega subskrypcja?

    Subskrypcja sprowadza się do powtarzającej się sprzedaży towarów lub usług na rzecz oznaczonego klienta, często w ramach określonego pakietu. 

  2. 🔸Jakie rodzaje subskrypcji można wyróżnić?

    W zależności od perspektywy wyróżnić można różne rodzaje subskrypcji. Rodzaj produktu warunkuje ich podział na: dostępowe, selekcjonowane i powtórzeniowe; przez wzgląd na percepcję klientów postrzegać je można jako odkrycie lub udogodnienie; w końcu subskrypcja w przestrzeni cyfrowej może przybrać postać modelu SaaS lub XaaS.

  3. 🔸Na czym polega model SaaS?

    Model Saas polega na zapewnieniu klientowi bieżącego dostępu do zaktualizowanej usługi w miejsce dokonywania jej każdorazowego zakupu - w zamian za okresowe, uiszczane przez niego opłaty.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość