Zawarcie umowy pożyczki powoduje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Jednak jeżeli do tego typu transakcji dochodzi między krewnymi, zastosowanie może znaleźć zwolnienie przewidziane w ustawie o PCC. Czy wszystkie pożyczki od członków rodziny mogą z niego korzystać? Jakie warunki należy spełnić, by nie płacić PCC?
Zawarcie umowy pożyczki powoduje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Jednak jeżeli do tego typu transakcji dochodzi między krewnymi, zastosowanie może znaleźć zwolnienie przewidziane w ustawie o PCC. Czy wszystkie pożyczki od członków rodziny mogą z niego korzystać? Jakie warunki należy spełnić, by nie płacić PCC?
Pożyczka od członka rodziny – kiedy możliwe zwolnienie z PCC?
To, czy pożyczka od członka rodziny będzie podlegała zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych, zależy przede wszystkim od stopnia pokrewieństwa między pożyczkobiorcą a pożyczkodawcą. Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o PCC, z podatku od czynności cywilnoprawnych zwolnione są umowy pożyczki pieniężnej zawarte pomiędzy osobami należącymi do I grupy podatkowej.
Kogo zaliczamy do pierwszej grupy podatkowej?
Jest to tzw. najbliższa rodzina, czyli:
obecny małżonek
zstępni (czyli np. syn, córka, wnuki, prawnuki)
wstępni (czyli np. matka, ojciec, dziadkowie)
rodzeństwo
ojczym, macocha
teściowie
pasierb
zięć, synowa
W przypadku umów pożyczki z członkami rodziny spoza I grupy podatkowej (oraz z osobami niespokrewnionymi) limit zwolnienia z PCC wynosi 5 000 PLN, jeżeli pożyczki udziela jedna osoba lub 25 000 PLN, gdy wierzycieli jest więcej.
Zwolnienie dla I grupy podatkowej – pamiętaj o limicie!
W tym miejscu należy podkreślić, że ustawodawca przewidział limit pożyczki od członka rodziny (z I grupy podatkowej) bezwarunkowo podlegającej zwolnieniu z PCC, który wynosi 9 637 PLN. Jeżeli umowa przewiduje pożyczkę wyższą niż wskazana kwota, wówczas by możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, pożyczkobiorca powinien spełnić dodatkowe warunki, czyli:
w ciągu 14 dni od zawarcia umowy złożyć w urzędzie skarbowym wypełniony formularz PCC-3,
przedłożyć w urzędzie dowód otrzymania środków (np. potwierdzenie przelewu).
Pożyczka od członka rodziny z I grupy – niedopełnienie warunków zwolnienia
W sytuacji, gdy umowa pożyczki między członkami rodziny z pierwszej grupy podatkowej przekracza ww. limit i nie zostały spełnione wskazane warunki skorzystania ze zwolnienia lub też została ona zawarta z krewnym spoza pierwszej grupy podatkowej, wówczas pożyczkobiorca ma obowiązek w ciągu 14 dni od zawarcia umowy złożyć deklarację PCC-3 oraz opodatkować otrzymaną kwotę. PCC od tego typu umów wynosi 2%.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Facebook – mimo rosnącej konkurencji ze strony TikToka, LinkedIna czy YouTube’a – nadal pozostaje jednym z najpotężniejszych narzędzi do prowadzenia działań reklamowych w internecie.
Według danych z 2025 roku TikTok ma już ponad 1,5 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie i stale rośnie. To nie tylko aplikacja do rozrywki, ale potężne narzędzie reklamowe, które dzięki rozwiniętym formatom reklam i integracji z e-commerce staje się obowiązkowym kanałem dla firm. Sprawdzimy, jak w 2025 roku prowadzić skuteczne działania marketingowe na TikToku i jakie możliwości daje przedsiębiorcom ta platforma.
W dobie powszechnej cyfryzacji, media społecznościowe stały się integralną częścią strategii komunikacyjnych firm – niezależnie od branży czy skali działalności. Obecność w kanałach takich jak LinkedIn, Facebook, Instagram czy TikTok nie jest już kwestią wyboru, lecz standardem rynkowym. Jednak sama obecność nie wystarcza, by osiągać konkretne cele biznesowe.
Praktyka pokazuje, że w social mediach często umieszczamy wizerunek innych osób, niekiedy bez ich zgody czy nawet wiedzy. Tymczasem za każdym takim obrazem stoją prawa autorskie oraz prawo do ochrony wizerunku, których użytkownicy nie znają bądź ignorują.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo