Aby zapewnić pracownikom dobre warunki pracy należy pamiętać, aby temperatura w pomieszczeniach nie spadła poniżej określonej w przepisach temperatury minimalnej. Jeśli pracownicy wykonują zadania w otwartej przestrzeni, w okresie zimowym konieczne będzie zapewnienie im posiłków regeneracyjnych.
Warunki pracy w okresie zimowym mogą być trudniejsze niż podczas innych pór roku, szczególnie dla pracowników, którzy wykonują swoje zadania na otwartej przestrzeni. Aby zadbać o potrzeby pracowników i zminimalizować negatywny wpływ warunków atmosferycznych, ustawodawca nałożył na pracodawców dodatkowe zimowe obowiązki.
Minimalna temperatura pracy
Ogrzewanie pomieszczeń pracy to jeden z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy. Zgodnie z przepisami BHP, podstawową minimalną temperaturą w pomieszczeniach pracy jest 14°C – temperatura nie niższa powinna panować np. na halach produkcyjnych. Jednak już w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna oraz praca biurowa, temperatura nie może spaść poniżej 18°C.
Od powyższych reguł istnieją także wyjątki. Dotyczą one co do zasady dwóch sytuacji:
Pracy na otwartej przestrzeni – nie określono minimalnej temperatury, po przekroczeniu której możliwa jest odmowa wykonywania pracy, jeśli jednak temperatura jest niższa niż 10°C, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom dostęp do pomieszczenia z temperaturą przynajmniej 16°C, aby mieli możliwość ogrzania się i zmiany odzieży;
Pracy wymagającej niższej temperatury – np. w chłodniach, gdzie specyfika pracy nie pozwala na utrzymywanie standardowej temperatury minimalnej.
Posiłki i odzież pracownicza w okresie zimowym
Oprócz zapewnienia pracownikom pracującym na otwartej przestrzeni pomieszczenia do ogrzania się, pracodawca powinien pamiętać o ocieplanej odzieży ochronnej oraz posiłkach regeneracyjnych. Taki obowiązek spoczywa na nim podczas całego okresu zimowego – tj. od 1 listopada do 31 marca – jeżeli temperatura w miejscu pracy spadnie poniżej 10°C.
Posiłki regeneracyjne powinni otrzymywać pracownicy, którzy wykonują w obniżonej temperaturze pracę powodującą wydatek energetyczny w wysokości 1500 kcal w przypadku mężczyzn i 1000 kcal w przypadku kobiet.
Przepisy wskazują, że posiłek taki powinien dostarczać ok. 1000 kcal, i składać się mniej więcej z 50-55% węglowodanów, 30-35% tłuszczów oraz 15% białka.
Gdyby z uwagi na względy techniczne nie było możliwe dostarczenie pracownikom wskazanych powyżej posiłków, pracodawca ma do dyspozycji następujące opcje:
Zapewnienie możliwości spożycia posiłku w lokalu gastronomicznym,
Zapewnienie możliwości przygotowania i podgrzania posiłku samodzielnie przez pracowników, ze składników dostarczonych przez pracodawcę.
Posiłek regeneracyjny powinien zostać dostarczony po ok. 3-4 godzinach pracy, najczęściej podczas standardowej przerwy śniadaniowej. Natomiast przez cały czas trwania pracy w otwartej przestrzeni w zimie pracownicy powinni mieć dostęp do ciepłych napojów regeneracyjnych.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się czy kolacja z kontrahentem może stanowić koszt w Twojej firmie? A może zaprosiłeś klienta na lunch i nie wiesz czy możesz rozliczyć taki wydatek? Sprawdź na jakim stanowisku stoją organy skarbowe.
Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w
budynkach mieszkalnych niezajęte na działalność gospodarczą będą opodatkowane jednakową stawką podatku od nieruchomości i uznawane za część mieszkalną budynku. W wyniku tych zmian niektóre osoby zapłacą za garaż stawki nawet dziesięciokrotnie niższe!
Możesz mieć świetny produkt i niezły ruch w sklepie, ale bez mierzenia efektów nie wiesz, co działa. KPI w e-commerce i KPI w marketingu pozwalają zamienić chaos w strategię. W tym artykule podpowiadamy, co to jest KPI, jak określić KPI i które wskaźniki warto śledzić, by rozwijać biznes świadomie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo