Jeżeli firma zatrudnia pracowników, to w sytuacji nagłej, w której by ich zabrakło, może dojść do poważnych perturbacji w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. W przepisach podatkowych dotyczących sukcesji firm wprowadzone zostały regulacje poruszające to zagadnienie. W dzisiejszym artykule opiszemy ogólnie, jak będzie wyglądało przejęcie pracowników przez przedsiębiorstwo w spadku.
Pracownicy w przedsiębiorstwie w spadku
Ustawa o zarządzie sukcesyjnym wprowadziła również zmiany do ustawy Kodeks pracy. Zgodnie z ustawą k.p. umowa o pracę wygasa z upływem 30 dni od dnia śmierci pracodawcy, chyba że przed upływem tego terminu:
małżonek zmarłego przedsiębiorcy, któremu przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku,
spadkobierca ustawowy przedsiębiorcy,
spadkobierca testamentowy przedsiębiorcy albo zapisobiorca windykacyjny, któremu zgodnie z ogłoszonym testamentem przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku
uzgodni z pracownikiem, że stosunek pracy będzie kontynuowany na dotychczasowych zasadach odpowiednio do dnia ustanowienia zarządu sukcesyjnego lub wygaśnięcia uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego lub do dnia wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego.
Może również dojść do uzgodnień, na mocy których dojdzie do wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę.
Tym samym jeżeli będzie powołany zarządca sukcesyjny, wchodzi on w rolę pracodawcy i płatnika składek ZUS. Jeżeli przedsiębiorstwo w spadku nie będzie zatrudniało pracowników, to wówczas zarządca sukcesyjny nie będzie miał żadnych obowiązków wobec ZUS.
Ustanowienie zarządcy sukcesyjnego przed śmiercią przedsiębiorcy
Jeżeli zarządca sukcesyjny zostanie powołany i wpisany do CEIDG jeszcze za życia przedsiębiorcy, wówczas wszystkie stosunki pracy nawiązane przez niego w ramach prowadzonej działalności będą kontynuowane na dotychczasowych zasadach, aż do wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego. W takim przypadku nie ulegają zmianie:
warunki pracy,
wynagrodzenie za pracę,
rodzaj zawartej umowy, np. na czas nieokreślony, na czas określony.
W tej sytuacji przejęcie pracowników następuje w sposób płynny. Stosunek pracy będzie trwał, aż do momentu wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego.
Ustanowienie zarządcy sukcesyjnego po śmierci przedsiębiorcy
Może się jednak zdarzyć, że zarządca sukcesyjny zostanie ustanowiony dopiero po śmierci przedsiębiorcy. W takim przypadku w ciągu 30 dni od dnia śmierci przedsiębiorcy może zostać podpisane z pracownikami porozumienie o kontynuowaniu zatrudnienia. Jeżeli takie porozumienie nie zostanie zawarte, wówczas stosunki pracy pracowników wygasają z upływem 30 dni od śmierci przedsiębiorcy. Również w tym przypadku, jeśli dojdzie do porozumienia, stosunek pracy będzie trwał do czasu wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Aktualizacja unijnej klasyfikacji NACE wymusza zmianę dotychczasowej Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli zmianę PKD 2007 na PKD 2025. Sprawdź, jakie zmiany czekają w kodach PKD od 2025 roku!
Nowości/ulepszenia: data zmiana 29.01.2025 Rozbudowa i usprawnienia dla metody kasowej PIT (zobacz instrukcję) Powiązanie transakcji bankowych z fakturami podczas wystawiania faktury (szczegółowa instrukcja) Raport przychodów wg metody płatności Wydruk danych osobowych pracownika Kolejne faktury rozliczane kasowo – wysyłkowa, budowlana, do szczególnej metody kasowej E-commerce: Statusy zwrotów Asystent pakowania i zbierania zamówień Strona z formularzem zwrotów […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo