Jeżeli firma zatrudnia pracowników, to w sytuacji nagłej, w której by ich zabrakło, może dojść do poważnych perturbacji w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. W przepisach podatkowych dotyczących sukcesji firm wprowadzone zostały regulacje poruszające to zagadnienie. W dzisiejszym artykule opiszemy ogólnie, jak będzie wyglądało przejęcie pracowników przez przedsiębiorstwo w spadku.
Pracownicy w przedsiębiorstwie w spadku
Ustawa o zarządzie sukcesyjnym wprowadziła również zmiany do ustawy Kodeks pracy. Zgodnie z ustawą k.p. umowa o pracę wygasa z upływem 30 dni od dnia śmierci pracodawcy, chyba że przed upływem tego terminu:
- małżonek zmarłego przedsiębiorcy, któremu przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku,
- spadkobierca ustawowy przedsiębiorcy,
- spadkobierca testamentowy przedsiębiorcy albo zapisobiorca windykacyjny, któremu zgodnie z ogłoszonym testamentem przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku
uzgodni z pracownikiem, że stosunek pracy będzie kontynuowany na dotychczasowych zasadach odpowiednio do dnia ustanowienia zarządu sukcesyjnego lub wygaśnięcia uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego lub do dnia wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego.
Może również dojść do uzgodnień, na mocy których dojdzie do wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę.
Tym samym jeżeli będzie powołany zarządca sukcesyjny, wchodzi on w rolę pracodawcy i płatnika składek ZUS. Jeżeli przedsiębiorstwo w spadku nie będzie zatrudniało pracowników, to wówczas zarządca sukcesyjny nie będzie miał żadnych obowiązków wobec ZUS.
Ustanowienie zarządcy sukcesyjnego przed śmiercią przedsiębiorcy
Jeżeli zarządca sukcesyjny zostanie powołany i wpisany do CEIDG jeszcze za życia przedsiębiorcy, wówczas wszystkie stosunki pracy nawiązane przez niego w ramach prowadzonej działalności będą kontynuowane na dotychczasowych zasadach, aż do wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego. W takim przypadku nie ulegają zmianie:
- warunki pracy,
- wynagrodzenie za pracę,
- rodzaj zawartej umowy, np. na czas nieokreślony, na czas określony.
W tej sytuacji przejęcie pracowników następuje w sposób płynny. Stosunek pracy będzie trwał, aż do momentu wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego.
Ustanowienie zarządcy sukcesyjnego po śmierci przedsiębiorcy
Może się jednak zdarzyć, że zarządca sukcesyjny zostanie ustanowiony dopiero po śmierci przedsiębiorcy. W takim przypadku w ciągu 30 dni od dnia śmierci przedsiębiorcy może zostać podpisane z pracownikami porozumienie o kontynuowaniu zatrudnienia. Jeżeli takie porozumienie nie zostanie zawarte, wówczas stosunki pracy pracowników wygasają z upływem 30 dni od śmierci przedsiębiorcy. Również w tym przypadku, jeśli dojdzie do porozumienia, stosunek pracy będzie trwał do czasu wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego.