Czy każdy przedsiębiorca musi posiadać konto bankowe?
Mimo że w polskim systemie prawnym nie ma określonego wprost obowiązku posiadania przez przedsiębiorcę konta bankowego, w określonych sytuacjach jest ono niezbędne do poprawnego przeprowadzenia rozliczeń. Przykładem takich obligatoryjnych bezgotówkowych rozrachunków jest opłacanie podatków do US, czy też składek na ubezpieczenia do ZUS. Czy w związku z powyższym każdy przedsiębiorca ma obowiązek posiadania konta bankowego?
Mimo że w polskim systemie prawnym nie ma określonego wprost obowiązku posiadania przez przedsiębiorcę konta bankowego. Jednak zdarzają się sytuacje, w których jest ono niezbędne do poprawnego przeprowadzenia rozliczeń. Przykładem takich obligatoryjnych bezgotówkowych rozrachunków jest opłacanie podatków do US, czy też składek na ubezpieczenia do ZUS. Czy w związku z powyższym konto bankowe jest obowiązkowe dla każdego przedsiębiorcy? Czy także mikroprzedsiębiorca musi je mieć? Sprawdź!
Przedsiębiorcy a obowiązek posiadania konta bankowego
Okazuje się, że istnieje grono przedsiębiorców, którzy mogą zrezygnować z posiadania rachunku bankowego. Zgodnie bowiem z art. 61 Ordynacji podatkowej, zwolnieniem z obowiązku dokonywania rozliczeń z US za pośrednictwem konta bankowego objęci są mikroprzedsiębiorcy. Podobnie jest ze składkami ZUS. W obu przypadkach wpłaty można dokonać w formie przekazu pocztowego.
Kim jest mikroprzedsiębiorca?
Mikroprzedsiębiorcą jest przedsiębiorca, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników,
osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych, nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub też wykazane sumy aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Chcesz sprawdzić, czy jesteś mikroprzedsiębiorcą? Dokładne wskazówki na ten temat znajdziesz tutaj.
Mikroprzedsiębiorca – kiedy musi mieć konto bankowe?
Powyższe zwolnienie dotyczy przede wszystkim rozliczeń z organami podatkowymi i ZUS. Może się jednak okazać, że nawet mikroprzedsiębiorca będzie zobligowany do otwarcia konta bankowego. Dokonywanie i przyjmowanie płatności związanych z prowadzoną działalnością musi bowiem nastąpić za pośrednictwem rachunku bankowego gdy:
stroną transakcji jest inny przedsiębiorca,
jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 zł (transakcje w walutach obcych należy przeliczyć na złote wg kursu średniego walut ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji) – więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
W związku z powyższym, jeżeli wskazane warunki zostaną spełnione, mikroprzedsiębiorca jest zobligowany do dokonywania rozliczeń z takich transakcji za pośrednictwem rachunku bankowego.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Sposób, w jaki liderzy zarządzają swoimi zespołami, ma ogromny wpływ na motywację, retencję i wyniki biznesowe. Badania Gallupa (2023) pokazują, że aż 70% różnic w zaangażowaniu pracowników zależy od menedżera. Dlatego znajomość stylów zarządzania – zarówno klasycznych, jak i nowoczesnych – jest kluczowa dla każdego lidera w 2025 roku.
Niewłaściwe zachowanie pracownika w miejscu pracy, które narusza nie tylko przepisy prawa pracy, ale również regulamin wewnętrzny danego zakładu, może w konsekwencji doprowadzić do zastosowania kary.
Nadzór w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością mogą sprawować różne organy i podmioty. Jednakże praktyka pokazuje, że w większości spółek z o.o. nadzór sprawowany jest przez jej wspólników, a rada nadzorcza lub komisja rewizyjna są powoływane wyłącznie w dużych spółkach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo