Obecnie kasy fiskalne z elektronicznym i papierowym zapisem kopii są wycofywane z rynku. W użytkowaniu docelowo pozostaną kasy online i kasy w formie oprogramowania. Sprawdźmy, jakie jest stanowisko Ministerstwa Finansów na temat skorzystania z ulgi na zakup kasy online, dzisiaj przedstawiamy część 1 objaśnień podatkowych.
Ulga na zakup kasy fiskalnej
Prawo do odliczenia ulgi na zakup kasy przysługuje zarówno czynnym, jak i zwolnionym podatnikom VAT. Obecnie zwrot można jedynie otrzymać na zakup kasy online, pod warunkiem, że:
mamy obowiązek jej posiadania lub
dotychczas nie posiadaliśmy kasy i dobrowolnie decydujemy się na jej zakup.
Kwota ulgi wynosi 90% ceny netto kasy, nie więcej jednak niż 700 zł.
Objaśnienia podatkowe dotyczące ulgi na kasę online
Objaśnienia zostały wydane 11 lipca 2019 roku przez Ministra Finansów. Pamiętajmy, że każde objaśnienia podatkowe są wiążące zarówno dla przedsiębiorcy, jak i organu podatkowego, dlatego są tak ważne. Przedmiotem objaśnień są zasady odliczania/zwrotu od podatku należnego kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących online. Poniżej omówimy poszczególne obszary tematyczne objaśnień.
Odliczenie ulgi przez czynnego podatnika VAT
Nieco inaczej będzie wyglądało odliczenie ulgi przez czynnego i zwolnionego podatnika VAT stąd to rozgraniczenie. Czynny podatnik VAT rozlicza kwotę ulgi w JPK_V7 w następujący sposób:
Jeżeli kwota wydana na zakup kasy online jest niższa lub równa kwocie podatku należnego, wówczas przedsiębiorca pomniejsza kwotę tego podatku o ulgę – pozycja P_49 JPK_V7.
Jeżeli kwota ulgi jest wyższa od kwoty podatku należnego, to przedsiębiorca pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty ulgi, a pozostałą część może, w danym okresie rozliczeniowym – pozycja P_52 JPK_V7:
wykazać do zwrotu na rachunek bankowy lub
powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
Jeżeli w danym okresie rozliczeniowym podatek należny nie wystąpił przedsiębiorca postępuje zgodnie z opisem w pkt. 2.
Odliczenie ulgi przez podatnika VAT zwolnionego
W przypadku podatników VAT zwolnionych zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej następuje na wniosek przedsiębiorcy złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Do wniosku powinna być dołączona kopia faktury zakupu kasy wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za kasę oraz kopię raportu miesięcznego potwierdzającego rozpoczęcie sprzedaży na danej kasie online. W przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób taksówkami – dołączamy jeszcze kopię świadectwa legalizacji ponownej taksometru. Na wniosku należy podać numer rachunku bankowego, na który będzie dokonany zwrot ulgi za kasę online.
Odliczenie ulgi przy usługach taksówek osobowych opodatkowanych ryczałtem
Przedsiębiorcy świadczący usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą, dokonują odliczenia ulgi na zakup kas w deklaracji VAT-12. Jeżeli kwota ulgi jest wyższa od kwoty podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego, pozostałą część kwoty urząd skarbowy zwraca na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Umowa wdrożeniowa to umowa, która jest wykorzystywana w celu wdrożenia technologii czy rozwiązań informatycznych, dlatego jej popularność jest szczególnie zauważalna w branży IT.
Czym jest umowa wdrożeniowa i jakie elementy powinna zawierać?
Od 1 kwietnia 2025 roku będą obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w Polsce w celu ich wywozu za granicę oraz zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych rejestrowanych profesjonalnie na terytorium Polski w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, które będą przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Gdy firma zmaga się z niewypłacalnością lub zagrożeniem niewypłacalnością, a upadłość nie jest rozważana jako opcja, restrukturyzacja jednoosobowej działalności gospodarczej staje się kluczowym narzędziem w walce o jej przetrwanie. Procedura ta daje przedsiębiorcy szansę na odzyskanie płynności finansowej oraz kontynuowanie działalności gospodarczej, jednocześnie unikając konsekwencji związanych z ogłoszeniem upadłości.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo