Wielu przedsiębiorców na samym początku prowadzenia działalności decyduje się na prowadzenie firmy w mieszkaniu. Często taka decyzja pozostaje na dłużej, albo i na cały okres prowadzenia działalności, powodów może być wiele. O tym, jakie mamy możliwości przy prowadzeniu firmy w domu, opiszemy w tym artykule.
Kto najczęściej prowadzi firmę w mieszkaniu?
Decyzja o prowadzeniu firmy w domu niesie ze sobą określone konsekwencje, dlatego musi być dokładnie przemyślana. Niewątpliwie dla początkującego przedsiębiorcy mogą to być znaczne oszczędności – brak comiesięcznych opłat za czynsz. Wiele zależy od tego, jaki jest profil prowadzonej działalności. Najczęściej decyzję o prowadzeniu firmy w domu podejmują m.in.:
freelancerzy,
branża IT,
architekci,
projektanci,
branża usług online,
stomatolodzy,
kosmetyczki.
Oczywiście nie ma tutaj żadnych ograniczeń. Wiele zależy od właściwego zorganizowania pracy w domu, z poszanowaniem pozostałych domowników. Znaczące są również nasze zdolności adaptacyjne do takich okoliczności. Nie każdy potrafi oddzielić życie prywatne od zawodowego.
Firma w domu – koszty. Jak je obliczać?
Najczęściej w związku z prowadzeniem firmy w domu przedsiębiorca wydziela jakieś pomieszczenie lub jego część, w którym znajduje się wyposażenie niezbędne do wykonywania czynności zawodowych. Najlepiej jeżeli byłoby to wydzielone pomieszczenie/pokój, ale nie ma przeciwwskazań, żeby to był pokój wykorzystywany tylko w części.
Organy podatkowe nie narzucają już, że musi to być odrębny pokój, aby w kosztach uzyskania przychodów można było ująć część wydatków ponoszonych z utrzymaniem mieszkania/domu. Żaden z przepisów nie precyzuje, w jaki sposób należy wydzielać takie koszty, ale tutaj z pomocą przychodzi wypracowane stanowisko organów podatkowych na ten temat.
Co prawda na przestrzeni lat podejście fiskusa zmieniało się, ale obecnie przedsiębiorcy mogą zaliczać do kosztów część wydatków związanych z utrzymaniem domu w ustalonej proporcji. Klucz podziałowy najczęściej ustala się w oparciu o powierzchnię lokalu mieszkalnego zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej w proporcji do całej powierzchni domu/mieszkania.
W kosztach znajdą się wydatki dotyczące eksploatacji i utrzymania części domu przeznaczonej na działalność gospodarczą, które są rozliczane wyliczonym wskaźnikiem.
Wynajem mieszkania a koszty firmy
Działalność gospodarcza może być również prowadzona w wynajmowanym mieszkaniu, pod warunkiem uzyskania zgody wynajmującego.
Kwestie związane z rozliczeniem mediów będą w takim przypadku zależały od tego, czy wynajmowane mieszkanie będzie w całości przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej, czy tylko w części. W zależności od tego przedsiębiorca zaliczy do kosztów podatkowych czynsz najmu, jak również właściwie udokumentowane obciążenia za media otrzymane od wynajmującego, odpowiednio w całości lub w części z zachowaniem ustalonej proporcji.
Podstawą wpisu do PKPiR będą stanowiły najczęściej faktury VAT, rachunki lub sporządzony na ich podstawie dowód wewnętrzny.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy każdy startup potrzebuje inwestora? Zastrzyk dodatkowej gotówki brzmi zachęcająco, z drugiej strony proces inwestycyjny bywa czasochłonny i wymaga sporo uwagi, co często hamuje rozwój startupu. Gdzie i kiedy szukać inwestora? Jak sfinansować rozwój startupu bez jego pomocy? Sprawdźcie.
Prowadzisz działalność gospodarczą i dokonałeś zgłoszenia do składki chorobowej? Sprawdź, czy zmiana planu opłacania składek będzie miała wpływ na składkę chorobową.
Temat danych osobowych to istotne zagadnienie również w kontekście e-commerce, szczególnie, gdy planujemy otworzyć w tej branży własny biznes online. O co należy zadbać, by legalnie rozwijać swoje pomysły? Najważniejsze kwestie, w rozmowie z Krzysztofem Janosiem, przybliżą koordynatorka ds. Ochrony Danych Osobowych w IFRIMA – Angelika Gacek-Drzewiecka oraz specjalista e-commerce – Damian Wizert.
Pozyskanie klienta to jedno – ale zatrzymanie go na dłużej to prawdziwa sztuka. Dlatego właśnie strategie lojalnościowe w sklepie online zyskują na znaczeniu. W tym poradniku pokazujemy, jak budować lojalność klienta krok po kroku – bez zbędnych schematów i pustych obietnic.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo