Osoby, które wynajmują mieszkania mogą również zdecydować się na prowadzenie w nich działalności gospodarczej. Jednakże w takim przypadku powinny zwrócić uwagę na kilka kwestii, o których dzisiaj napiszemy.
Działalność gospodarcza w wynajmowanym mieszkaniu – co należy ustalić?
Jeżeli nie jesteśmy właścicielem mieszkania tylko je wynajmujemy, ważne jest wyjaśnienie kilku podstawowych zagadnień:
Adnotacja w umowie najmu.
Co prawda umowa najmu stanowi tytuł prawny do lokalu, ale ten fakt powinien być uzgodniony z właścicielem lokalu. Na potwierdzenie powinien być sporządzony aneks do umowy, jeżeli taki zapis nie znalazł się w umowie pierwotnej. Z treści powinno wynikać, czy na działalność gospodarczą będzie przeznaczone całe mieszkanie, czy tylko jakieś pomieszczenie.
Podatek od nieruchomości.
Właściciel mieszkania powinien dokonać zgłoszenia do urzędu gminy o zmianie sposobu wykorzystania w całości lub w części na działalność gospodarczą, co powoduje zmianę wysokości podatku od nieruchomości.
Zmiana danych rejestracyjnych w CEIDG.
W zależności od tego, czy będzie to pierwsza rejestracja, czy może zmiana miejsca prowadzenia działalności lub miejsce dodatkowe, to w takim zakresie należy dokonać aktualizacji zgłoszenia w CEIDG.
Czy wynajem mieszkania może się znaleźć w kosztach?
Pamiętajmy, że kosztem może być wszystko, co w sposób bezpośredni lub pośredni ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Niewątpliwie jeżeli będziemy prowadzić firmę w wynajętym mieszkaniu, to jak najbardziej koszty z tym związane będą mogły być ujmowane w PKPiR. Od tego, czy przeznaczymy na działalność całe mieszkanie, czy tylko jego część będzie zależało, jakie kwoty znajdą się w kosztach.
Co może być kosztem?
Jeżeli firma jest prowadzona w wynajętym mieszkaniu, zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów nie będą się różnić od tych, jakie obowiązują, gdy jesteśmy prawnym właścicielem nieruchomości. W przypadku rozliczania kosztów za media punktem wyjścia będzie ustalenie proporcji, jeżeli na firmę przeznaczamy tylko część wynajmowanego mieszkania. Więcej na ten temat można przeczytać w publikacjach, które polecamy poniżej.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Od 1 lipca 2025 r. obowiązują dwa nowe rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące kas rejestrujących, w tym kas mających postać oprogramowania. Nowe przepisy mają zastosowanie do wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na rzecz konsumentów, niezależnie od branży.
Czy do sprzedaży online potrzebujesz własnego e-sklepu? Nie zawsze. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają prowadzić sprzedaż przez internet bez inwestowania we własną infrastrukturę e-commerce. Mowa między innymi o marketplace’ach i nowoczesnych platformach. Przyjrzyjmy się kilku popularnym.
Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wielu osobom kojarzy się z koniecznością posiadania znacznego kapitału na start: wynajmu biura, zakupu sprzętu czy zatrudnienia pracowników. Jednak rzeczywistość 2025 roku pokazuje, że to już przeszłość.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo