Zastanawiasz się, jakie koszty możesz rozliczyć prowadząc firmę w mieszkaniu? Zapraszamy do lektury na ten temat.
Wykorzystanie mieszkania w prowadzeniu firmy. Materiał video
Prowadząc działalność gospodarczą w mieszkaniu często zastanawiamy się, co w takiej sytuacji może zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wbrew pozorom takich kosztów może być całkiem sporo. W dzisiejszym artykule opiszemy na przykładach takie koszty.
Firma w mieszkaniu a koszty – co można do nich zaliczyć
Katalog kosztów, które mogą być rozliczone w związku z działalnością prowadzoną w mieszkaniu jest otwarty. Co do zasady takie koszty muszą:
mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą,
być właściwie udokumentowane,
nie mogą to być wydatki na cele osobiste,
nie mogą się znajdować w art. 23 ustawy o PIT.
Do najczęściej występujących kosztów zaliczane są:
opłaty czynszowe,
faktury za media: energia elektryczna, ogrzewanie, woda,
koszty remontu użytkowanych pomieszczeń,
zakup biurka, fotela, szafy, półek, bądź innego wyposażenia, które ma związek z prowadzeniem działalności,
odkurzacz, środki czystości.
Oczywiście jest to tylko przykładowy katalog wydatków, które mogą się znaleźć w kosztach w związku z prowadzeniem firmy w mieszkaniu. Pamiętajmy, że podstawą zaliczenia do kosztów firmy jest prawidłowo wystawiona faktura/rachunek, na której znajdą się dane przedsiębiorcy wraz z jego numerem NIP.
Koszty firmy w mieszkaniu na przykładach
Poniżej opiszemy na przykładach wydatki, które mogą być kosztem uzyskania przychodów.
Przykład 1.
Pan Adam prowadzi firmę marketingową. Na potrzeby swojej działalności wydzielił jeden pokój o powierzchni 8 m2. Powierzchnia użytkowa całego mieszkania wynosi 64 m2. W takim przypadku część mieszkania przeznaczona na działalność gospodarczą stanowi 12,5% powierzchni całkowitej. Takim procentem pan Adam może rozliczyć koszty ogrzewania. Rozliczenie pozostałych mediów należy do indywidualnej oceny, o czym pisaliśmy w artykule: prowadzenie firmy w mieszkaniu a media.
Przykład 2.
Pani Aneta zaczęła prowadzić firmę informatyczną w mieszkaniu. Na potrzeby działalności przeznaczyła część pokoju o powierzchni 10 m2. Pani Aneta chce zakupić biurko, fotel i półki, które będzie wykorzystywała w firmie. W takim przypadku wszystkie wymienione wydatki mogą być kosztem podatkowym w pełnej wysokości pod warunkiem, że faktura dokumentująca ich poniesienie będzie wystawiona na dane firmy.
Przykład 3.
Pan Mikołaj jest stomatologiem i postanowił prowadzić praktykę lekarską we własnym domu. Wydzielił na swoją działalność 2 pomieszczenia i korytarz, który jest poczekalnią dla klientów. Pan Mikołaj zastanawia się, czy w takim przypadku może zakupić odkurzacz i czajnik i ująć te wydatki do kosztów. Wymienione zakupy w przypadku takiego profilu działalności gospodarczej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem prawidłowego udokumentowania.
Przykład 4.
Pani Ania świadczy usługi reklamowe. Siedziba jej firmy znajduje się w mieszkaniu, w którym pani Ania wydzieliła pokój o powierzchni 10m2 na potrzeby działalności. Pomieszczenie wymaga jednak remontu. Niezbędne jest pomalowanie ścian, założenie oświetlenia, żaluzji okiennych. Takie wydatki również mogą się znaleźć w kosztach, pod warunkiem, że faktury potwierdzające ich poniesienie będą wystawione na firmę.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Firma w mieszkaniu a koszty - omówione zagadnienia:
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Faktem jest, że wypowiedzenie umowy o pracę może zostać złożone z każdej przyczyny. Jednakże należy pamiętać, że nie zawsze takie wypowiedzenie będzie uzasadnione. Przykładowo, kiedy pracodawca nie wskaże w wypowiedzeniu przyczyny jego złożenia lub jeśli nie przeprowadzi konsultacji ze związkami zawodowymi, to można mówić o nieuzasadnionym zwolnieniu pracownika.
Spór w relacji konsument – przedsiębiorca w dzisiejszych czasach zdarza się dość często, bowiem często konsumenci dochodzą swoich praw, gdy nie są zadowoleni z zakupionego towaru bądź wykonanej usługi, np. gdy zakupiony przedmiot jest wadliwy bądź też niezgodny z umową. Część konsumentów korzysta z możliwości, jakie daje instytucja pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami, jednak coraz częściej wystosowywane są powództwa do sądu.
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo