Od 2019 zaszło wiele zmian w przepisach podatkowych. Oczywiście ten proces jest ciągły, również 2021 rok przyniósł wiele zmian. Nowe uregulowania pojawiają się przez cały rok podatkowy, dlatego też trudno się dziwić ilości i różnorodności publikacji, które omawiają problematykę rozliczeń podatkowych. Coraz więcej kar nakładanych jest na przedsiębiorców z powodu nieprzestrzegania przepisów, ale również z powodu nieumyślnych działań. Tak samo jak w życiu tak i w prowadzonej działalności gospodarczej trudno uchronić się przed popełnieniem błędu. Dzisiaj spróbujemy znaleźć odpowiedź czy w każdym przypadku zapłata z pominięciem split payment zawsze będzie z konsekwencjami dla przedsiębiorcy?
Temat wielokrotnie omawiany, tym razem tylko najważniejsze informacje, oto one:
W takim przypadku nabywca towarów/usług jest zobowiązany dokonać płatności w split payment. Niezastosowanie się do zmienionych przepisów lub celowe ich omijanie grozi dotkliwymi konsekwencjami dla przedsiębiorcy, zarówno dostawcy jak i nabywcy.
Jeżeli zastosowanie MPP jest obligatoryjne, wówczas przedsiębiorca powinien na fakturze umieścić wyrazy “mechanizm podzielonej płatności”. Do końca czerwca 2021 w przypadku transakcji zakupu i sprzedaży objętych obowiązkowym MPP należało w części ewidencyjnej pliku JPK_V7 zastosować oznaczenie “MPP”. Natomiast od 1 lipca 2021 roku nie stosuje się już oznaczania transakcji kwalifikujących się do obowiązkowego MPP w pliku JPK_V7.
Jeżeli chodzi o błędy z płatnościami w obowiązkowym split payment to mogą one dotyczyć m.in. takich sytuacji jak:
Przedsiębiorcy zobowiązani do wystawiania faktur w split payment bardzo często zapominają o oznaczeniu faktur adnotacją “mechanizm podzielonej płatności”. Oczywiście w takiej sytuacji nabywca towaru/usługi powinien i tak dokonać zapłaty w tym mechanizmie pomimo braku oznaczenia. Za brak obowiązkowego oznaczenia na fakturze wystawcy grozi sankcja w postaci dodatkowego zobowiązania w podatku VAT w wysokości 30% podatku VAT należnego wynikającego z faktury. Jedynym ratunkiem dla wystawcy będzie opłacenie faktury sprzedaży przez nabywcę w split payment.
Dlatego w takiej sytuacji ważna jest szybka reakcja dostawcy:
Dlatego nabywca w takiej sytuacji powinien:
W przypadku braku adnotacji na fakturze o obowiązkowym split payment przedsiębiorca nie będzie miał obowiązku dokonania wyłączenia z kosztów podatkowych takiej płatności, pomimo że nie zapłacił w MPP.
Jak widać czuwanie nad prawidłowością wystawiania faktur leży po obu stronach transakcji. Zarówno w interesie wystawcy jak i nabywcy leży prawidłowe oznaczanie faktur w obrocie gospodarczym.
Nie tak dawno została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 lutego 2020 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.664.2019.2.PG, w której Dyrektor KIS odniósł się do możliwości wystawienia noty korygującej przez nabywcę w przypadku braku adnotacji o MPP na fakturze. W tym konkretnym przypadku uznał on, że wystawienie przez nabywcę noty korygującej o braku adnotacji o MPP jest prawidłowe.
Prawnicy i doradcy podatkowi w świetle tego stanowiska zastanawiają się, czy jednak jest to wystarczające działanie z punktu widzenia sprzedawcy? W ich opinii pomimo noty korygującej dostawca powinien również wystawić fakturę korygującą z prawidłowym oznaczeniem, ponieważ przepisy wskazują, że to faktura powinna zawierać taką adnotację. Wydaje się, że jest to bardzo ważna informacja dla przedsiębiorcy, który znajdzie się w takiej sytuacji, żeby miał to na uwadze.
Co jednak w sytuacji, gdy pomimo zamieszczenia na fakturze adnotacji o obowiązkowym split payment nabywca nie zapłaci w MPP? Otóż sytuacja w tym przypadku staje się mało komfortowa dla nabywcy. Jeżeli chodzi o sankcję w VAT to obowiązuje tutaj taka sama zasada jak poprzednio, a mianowicie można jej uniknąć jeżeli dostawca zapłaci VAT należny z faktury.
Sprawa się komplikuje w podatku dochodowym. Od 1 stycznia 2020 r. faktura powyżej 15.000 zł opłacona bez MPP podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym. Jak więc przedsiębiorca powinien postąpić w takiej sytuacji?
Otóż w takim przypadku najlepiej zwrócić się do dostawcy, żeby dokonał zwrotu zapłaconej przez nas kwoty i wykonać ponownie przelew w split payment. Oczywiście dostawca nie ma obowiązku dokonania zwrotu wpłaty, jest to jego dobrowolna decyzja. Niektórzy doradcy podatkowi uważają, że wystarczy zwrot tylko kwoty podatku VAT i ponownej jej przesłanie do dostawcy, ale już na zasadach obowiązkowego MPP.
Przedsiębiorca, jeżeli znajdzie się w takiej sytuacji, jaka została opisana w tym artykule, powinien się zastanowić czy nie zwrócić się z zapytaniem do doradcy podatkowego lub wystąpić z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej jak prawidłowo postąpić aby nie narazić się na konsekwencje finansowe.
Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…
Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…
Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.
W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…
Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…
Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…