Refaktura jest pojęciem, którego nie znajdziemy w przepisach. Musimy więc posiłkować się wypracowaną linią interpretacyjną i orzeczniczą w tym obszarze. Temat budzi emocje i pytania. Gospodarcza rzeczywistość potrafi nas zaskoczyć. Przedsiębiorcy dowolnie ustalają reguły współpracy z kontrahentami, a często ich owocem są transakcje, które powinny być prawidłowo ujęte w urządzeniach księgowych. Często też przy takiej okazji rodzi się pytanie, w jaki sposób należy to prawidłowo zaksięgować? Dzisiaj będziemy szukali odpowiedzi, w jaki sposób dokonywać refakturowania kosztów dla zagranicznej firmy.
Refaktura, co zawiera?
Refakturowanie jest to forma przenoszenia kosztów pomiędzy dostawcą a ostatecznym odbiorcą. Przedsiębiorca otrzymuje fakturę od sprzedawcy, ale z różnych przyczyn odsprzedaje usługę lub towar innemu przedsiębiorcy, najczęściej bez naliczania marży. Trochę pokrętne, ale tak się często dzieje przy okazji różnych transakcji. W praktyce najczęściej o refakturowaniu mówi się w odniesieniu do transakcji refakturowania mediów przy najmie. Jednak refaktura może dotyczyć dowolnej usługi czy towaru. Więcej na temat, czym jest refaktura można przeczytać w publikacji.
Refaktura dla zagranicznej firmy
Refakturowanie jest swojego rodzaju fikcją prawną. Przedsiębiorca, który wystawia refakturę jest podmiotem pośredniczącym pomiędzy dostawcą a ostatecznym odbiorcą. Przy dokonywaniu refakturowania dla podmiotów zagranicznych bardzo ważną kwestią jest prawidłowe określenie miejsca świadczenia usługi czy miejsca dostawy towarów, a więc określenie miejsca opodatkowania. Przepisy ustawy o podatku VAT wyróżniają wiele wyjątków w tym obszarze. Problem refakturowania powinien być każdorazowo odnoszony do konkretnej sytuacji, przypadku. Zawsze w takich sytuacjach, które nie są uregulowane w przepisach, tak jak to ma miejsce w tym przypadku, wskazane jest występowanie o wydanie interpretacji podatkowej.
W przypadkach typowych wystawione refaktury będą rozliczane następująco:
Refaktura w UE
Refaktura poza UE
Usługa
Bez podatku VAT, adnotacja “Odwrotne obciążenie”
Przeczytaj więcej tutaj.
Bez podatku VAT, adnotacja “Odwrotne obciążenie”
Przeczytaj więcej tutaj.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Kiedy wchodzisz na wiele rynków, kalendarz i zegar stają się Twoimi sprzymierzeńcami albo wrogami. Dobrze ułożone kampanie międzynarodowe w e-commerce trafiają w najlepszy moment i wykorzystują lokalne zwyczaje. Z tego artykułu dowiesz się, jak zsynchronizować czas, święta i logistykę, aby kampania zagrała na każdym rynku.
Reklama dźwignią handlu – niewątpliwie reklama jest narzędziem umożliwiającym podmiotom gospodarczym dotarcie do szerokiego grona adresatów, którzy po zapoznaniu się z przekazem handlowym są w stanie na tyle zainteresować się danym produktem, że ostatecznie dokonują jego zakupu. Jak zatem powinno się reklamować produkty, aby odbywało się to zgodnie z prawem?
Zastanawiasz się, co się zmienia w rozliczeniu samochodów firmowych od 2026 roku? W dzisiejszym artykule napiszemy na temat nowych limitów amortyzacji i zmian w rozliczaniu leasingu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo