Blog

Reklama a reprezentacja w firmie

Reklama firmy jest najczęściej niezbędna do utrzymania i rozwoju przedsiębiorstwa – tym samym, wydatki na nią ponoszone nie są podważane przez organy skarbowe. Inaczej ma się natomiast sytuacja z reprezentacją – co dla podatnika może stanowić problem, gdyż przepisy podatkowe nie rozgraniczają wprost tych dwóch pojęć. Jak zatem ustalić granicę?

Reklama w kosztach uzyskania przychodów

Choć pojęcie reklamy nie zostało uściślone w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, przyjęło się uważać ją – w ślad za słownikami języka polskiego – za działanie mające na celu wypromowanie firmy oraz zachęcające do nabycia oferowanych przez nią towarów i usług.

Co do zasady Ustawa o PIT nie wyłącza kosztów reklamy z kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wydatki można bezsprzecznie wykazać jako związane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz poniesione w celu utrzymania źródła przychodów.

Jeśli jednak wydatki na reklamę wymknęłyby się zdrowemu rozsądkowi, a organ skarbowy uznałby, że nie są on już wprost związane z utrzymaniem firmy, ale z wystawnością, prawdopodobnie uznałby je za reprezentację.

Reprezentacja – wystawność wyłączona z kosztów

Podobnie jak w przypadku reklamy, pojęcie reprezentacji nie zostało wyjaśnione w Ustawie o PIT. Wykładnie językowe opisują ją jako podkreślanie statusu, wystawność. Tym samym logicznym wydaje się uznanie, że wydatki na wystawność i pokazanie statusu firmy nie są wprost powiązane z jej utrzymaniem, innymi słowy – bez nich firma mogłaby nadal funkcjonować bez większego uszczerbku. Dlatego też ustawodawca w art. 23 ust. 1 pkt. 23 Ustawy o PIT wskazał wydatki na reprezentację jako wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Niestety, ciężko jest jednoznacznie określić, gdzie przebiega granica między reklamą a reprezentacją – najczęściej będzie to zależało od statusu i charakteru danego przedsiębiorstwa. Dlatego przy zaliczaniu wydatków do grupy reklamy lub reprezentacji warto za każdym razem kierować się zdrowym rozsądkiem, a w wątpliwych przypadkach – opinią właściwego urzędu skarbowego.

Gadżety reklamowe dla kontrahentów – sprawdź, jak je rozliczyć.

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

3 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

3 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

3 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

3 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

5 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

5 dni temu