Czym jest GIODO?

GIODO, czyli Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych to organ państwowy, którego zadaniem jest  sprawowanie nadzoru nad procesem ochrony danych osobowych przetwarzanych na terenie Polski. Kto wyznacza GIODO? Na czym dokładnie polega jego działalność? Kiedy przedsiębiorca ma z nim kontakt?

Podstawowe informacje

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych jest powoływany i odwoływany przez Sejm, za zgodą Senatu. Kadencja na tym stanowisku trwa 4 lata. Co ważne, kandydat na GIODO musi spełnić szereg warunków. Musi być po studiach prawniczych, musi posiadać odpowiednie doświadczenie zawodowe, czy też charakteryzować się wysokim autorytetem moralnym.

GIODO – jakie ma zadania?

Do obowiązków Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych należy przede wszystkim:

  • kontrola zgodności procesu przetwarzania danych osobowych z przepisami go regulującymi (w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, GIODO ma uprawnienia do nakładania kar grzywny),
  • wydawanie decyzji administracyjnych oraz rozpatrywanie skarg w sprawach wykonania przepisów o ochronie danych osobowych,
  • prowadzenie rejestru zbiorów danych oraz rejestru administratorów bezpieczeństwa informacji oraz udzielanie informacji na ich temat,
  • wydawanie opinii na temat projektów ustaw i rozporządzeń dotyczących ochrony danych osobowych,
  • uczestniczenie w pracach międzynarodowych organizacji zajmujących się problematyką ochrony danych osobowych.

Kiedy przedsiębiorca może mieć kontakt z GIODO?

Przedsiębiorcy, którzy przetwarzają dane osobowe swoich pracowników lub klientów (w celach marketingowych, np. przez tworzenie listy mailingowej do newslettera, gdzie poza adresem mailowym będzie zapisane imię i nazwisko jego właściciela) mogą być zobligowani do wypełnienia pewnych obowiązków względem GIODO (tu należy pamiętać o konieczności uzyskania zgody klienta na przetwarzanie jego danych). Jednym z nich jest zgłoszenie do tego organu prowadzonego rejestru danych osobowych (zgłoszenia można dokonać na papierze lub drogą elektroniczną). Ponadto inspektor może zadecydować o kontroli, jeśli istnieją podejrzenia, że w przedsiębiorstwie dane są przetwarzane w sposób niezgodny z przepisami prawa.

W swoim sklepie internetowym prowadzisz bazę danych? Sprawdź, czy musisz zgłosić ją jako rejestr danych osobowych do GIODO!

▲ wróć na początek

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

Dzielimy się wiedzą nie tylko na blogu

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI