Rozliczanie najmu – w ramach działalności czy prywatnie?
Najem to popularne źródło dochodów – zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorców. Wielu właścicieli nieruchomości zastanawia się, w jaki sposób dokonywać jego rozliczeń – czy jako najem prywatny czy działalność gospodarczą. Okazuje się, że w większości przypadków decyzja ta zależy od samego podatnika.
Jeżeli nieruchomość, którą wynajmujemy nie stanowi majątku firmy, wówczas możemy zdecydować się na tzw. najem prywatny (niezależnie od tego, czy prowadzimy działalność gospodarczą). W takim wypadku dostępne są dwie metody rozliczania – w ramach zasad ogólnych lub przez ryczałt.
Najem prywatny – zasady ogólne a ryczałt
ZASADY OGÓLNE – NAJEM PRYWATNY
RYCZAŁT – NAJEM PRYWATNY
PODSTAWA OPODATKOWANIA
dochód = przychody z najmu – koszty związane z najmem (np. amortyzacja, remont, odsetki od kredytu na zakup nieruchomości
przychody z najmu
STAWKA PODATKU
17% lub 32% (w zależności od dochodów osiągniętych w danym roku podatkowym)
8,5% dla przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł
ROZLICZANIE Z US
ZALICZKA – do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczenia
DEKLARACJA ROCZNA – PIT-36 do 30.04 następnego roku podatkowego
ZALICZKA – do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu (kwartale) rozliczenia DEKLARACJA ROCZNA – PIT-28 do 28.02 (końca lutego) następnego roku podatkowego
INNE OBOWIĄZKI
właściwe dokumentowanie kosztów związanych z najmem
odpowiednie wyliczenie dochodu
rejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej (po przekroczeniu limitu zwolnienia), chyba że wpłaty za najem wpływają na konto bankowe lub co miesiąc sporządzane są rachunki/faktury
w celu wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania dokonanie przelewu tyt. ryczałtu ewidencjonowanego, w przypadku braku przychodu w roku za wybór formy opodatkowania uznaje się złożenie zeznania PIT-28,
prowadzenie ewidencji przychodów (jeśli nie ma pisemnej umowy określającej wysokość przychodów)
rejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej (po przekroczeniu limitu zwolnienia), chyba że wpłaty za najem wpływają na konto bankowe lub co miesiąc sporządzane są rachunki/faktury
Najem w ramach działalności gospodarczej
Powyższego wyboru nie ma osoba, która prowadzi działalność gospodarczą i jednocześnie wynajmuje nieruchomość stanowiącą majątek firmy. W takim wypadku rozliczenia dochodów dokonuje się razem z resztą dochodów osiąganych w ramach przedsiębiorstwa (dostępne formy opodatkowania – skala podatkowa, podatek liniowy 19% lub od 2021 roku również ryczałt ewidencjonowany). Na rozliczenia najmu w ramach działalności gospodarczej może zdecydować się także osoba, która nie prowadzi jeszcze firmy. Taka decyzja wiąże się z koniecznością dopełnienia wszystkich obowiązków związanych z rejestracją przedsiębiorstwa oraz ponoszeniem dodatkowych kosztów – jak składki ZUS etc. Rejestracja taka może też okazać się obowiązkowa, jeśli najem spełni definicję działalności gospodarczej.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wynajmując miejsce parkingowe, należy wiedzieć, że rozliczenia w PIT i VAT różnią się od siebie. To kluczowe, aby nie mylić tych dwóch podatków, ponieważ każdy z nich ma swoje specyfikacje i zasady. Poznaj je, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek ze strony urzędu skarbowego.
Zgromadzenie wspólników w spółce z o.o. pełni istotną rolę w podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania spółki, bowiem to na spotkaniach wspólników podejmowane są uchwały, które kształtują dalszy rozwój spółki. Należy jednak pamiętać, że cały ten proces musi być przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Prowadzenie działalności nierejestrowanej wiąże się z przestrzeganiem określonych zasad, przez co często generuje dużo wątpliwości. Wiele z nich dotyczy płatności, a w szczególności tego, czy można posiadać terminal płatniczy.
Prowadzenie sklepu internetowego na Allegro to dla wielu przedsiębiorców szansa na dotarcie do szerokiego grona klientów i dynamiczny rozwój sprzedaży. Jednak działalność na tej popularnej platformie wiąże się również z powstawaniem licznych kosztów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo