Kompleksowe porównanie jak wygląda wprowadzenie samochodu do firmy. Na jakie sposoby można to zrobić? Jakie są możliwości finansowania? Oraz jak później wygląda rozliczenie poszczególnych kosztów związanych z posiadaniem i wykorzystaniem takiego samochodu? Zobacz poniżej.
Niefirmowy samochód osobowy
Przedsiębiorca, który chce zacząć wykorzystywać samochód osobowy w swojej firmie, nie musi od razu posiadać go w majątku działalności. Alternatywą jest prywatne auto wykorzystywane dla celów firmy* oraz leasing operacyjny, w którym właścicielem samochodu jest leasingodawca, a leasingobiorca opłaca czynsze leasingowe.
Uwaga!
Zgodnie z nowymi przepisami, aby samochód niefirmowy mógł być rozliczany w kosztach firmy według poniższych reguł, powinien być własnością lub współwłasnością przedsiębiorcy. Samochody wynajmowane lub użyczone od członka rodziny będą podlegały rozliczeniu na odmiennych zasadach.
Jakie są cechy niefirmowego samochodu osobowego, z uwzględnieniem zmian w podatkach od 2019 r.?
| Samochód prywatny | Leasing operacyjny |
Kilometrówka dla celów PIT | – Konieczna dla wydatków ponoszonych do końca 2018 r. +Brak obowiązku prowadzenia od 2019 r. | + Niewymagana |
Duży jednorazowy wydatek | + Niekonieczny – można wykorzystać dotychczasowy prywatny samochód | + Niewymagany |
Wartość auta a koszt | – Nie stanowi kosztu | + Czynsz leasingowy stanowi koszt do wartości samochodu 150.000 zł (lub 225.000 zł dla samochodów elektrycznych) |
Eksploatacja a koszt | – Wydatki na paliwo i eksploatację są kosztem wyłącznie w 20% wartości | – Wydatki na paliwo i eksploatację są kosztem w 75% wartości (chyba że pojazd wykorzystywany jest wyłącznie dla celów firmowych |
Odliczenie VAT od zakupu pojazdu | – Niemożliwe | + Możliwe 50 lub 100%, VAT płacony w każdym czynszu |
Odliczenie VAT od wydatków eksploatacyjnych | + Możliwe 50 lub 100% | + Możliwe 50 lub 100% |
Środek trwały | + Nie wymaga wprowadzenia | + Nie wymaga wprowadzenia |
Wprowadzenie do majątku firmy | + Możliwe w dowolnym momencie | + Możliwe w momencie wykupu po zakończeniu umowy |
Sprzedaż pojazdu a PIT | + Najczęściej możliwa bez PIT | – Sprzedaż z majątku firmowego lub do 6 lat po wycofaniu wymaga opłacenia PIT |
Sprzedaż pojazdu a VAT | + Najczęściej możliwa bez VAT | – Najczęściej konieczne opłacenie VAT, + VAT naliczamy od wartości rynkowej |
Firmowy samochód osobowy
Alternatywą dla samochodu niefirmowego jest samochód osobowy wprowadzony do majątku firmy, najczęściej jako środek trwały. Można tutaj przyjąć auto, które podatnik już posiada, bądź też nabyć nowy samochód korzystając ze środków własnych, kredytu albo leasingu finansowego. W 2019 r. zasady korzystania z takiego samochodu będą wyglądały następująco:
| Ze środków własnych | Z kredytu | Z leasingu finansowego | Z majątku prywatnego |
Kilometrówka dla celów PIT
| + Niewymagana | + Niewymagana | + Niewymagana | + Niewymagana |
Duży jednorazowy wydatek | – Wymagany | – Wymagany + Nie z własnych środków | + Niewymagany | + Niewymagany |
Wartość auta a koszt | + Odpis amortyzacyjny jako koszt do wartości samochodu 150.000 zł (lub 225.000 zł dla samochodów elektrycznych) | + Zapłacone odsetki oraz odpis amortyzacyjny jako koszt do wartości samochodu 150.000 zł (lub 225.000 zł dla samochodów elektrycznych) | + Zapłacone odsetki oraz odpis amortyzacyjny jako koszt do wartości samochodu 150.000 zł (lub 225.000 zł dla samochodów elektrycznych) | + Odpis amortyzacyjny jako koszt do wartości samochodu 150.000 zł (lub 225.000 zł dla samochodów elektrycznych) |
Eksploatacja a koszt | – Wydatki na paliwo i eksploatację są kosztem w 75% wartości – chyba że pojazd wykorzystywany jest wyłącznie dla celów firmowych | – Wydatki na paliwo i eksploatację są kosztem w 75% wartości – chyba że pojazd wykorzystywany jest wyłącznie dla celów firmowych | – Wydatki na paliwo i eksploatację są kosztem w 75% wartości – chyba że pojazd wykorzystywany jest wyłącznie dla celów firmowych | – Wydatki na paliwo i eksploatację są kosztem w 75% wartości – chyba że pojazd wykorzystywany jest wyłącznie dla celów firmowych |
Odliczenie VAT od nabycia pojazdu | + Przy zakupie na fakturę VAT – przysługuje prawo do odliczenia 50% (rzadziej 100%) VAT naliczonego | + Przy zakupie na fakturę VAT – przysługuje prawo do odliczenia 50% (rzadziej 100%) VAT naliczonego | + Przy zakupie na fakturę VAT – przysługuje prawo do odliczenia 50% (rzadziej 100%) VAT naliczonego – VAT płacony w całości na początku umowy | – Niemożliwe |
Odliczenie VAT od wydatków eksploatacyjnych | + Możliwe 50 lub 100% | + Możliwe 50 lub 100% | + Możliwe 50 lub 100% | + Możliwe 50 lub 100% |
Wprowadzenie do majątku firmy | – Konieczne | – Konieczne | – Konieczne | – Konieczne |
Sprzedaż pojazdu | – Sprzedaż z majątku firmowego lub do 6 lat po wycofaniu wymaga opłacenia PIT, może wymagać opłacenia VAT | – Sprzedaż z majątku firmowego lub do 6 lat po wycofaniu wymaga opłacenia PIT, może wymagać opłacenia VAT | – Sprzedaż z majątku firmowego lub do 6 lat po wycofaniu wymaga opłacenia PIT, może wymagać opłacenia VAT | – Sprzedaż z majątku firmowego lub do 6 lat po wycofaniu wymaga opłacenia PIT, może wymagać opłacenia VAT |
Zespół IFIRMAKreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.