Wśród składek ZUS opłacanych przez przedsiębiorców dwie nierzadko są ze sobą mylone – chodzi o składkę zdrowotną oraz składkę chorobową. Mimo podobnie brzmiących nazw, składki te dotyczą dwóch różnych ubezpieczeń.
Wśród składek ZUS opłacanych przez przedsiębiorców dwie nierzadko są ze sobą mylone – chodzi o składkę zdrowotną oraz składkę chorobową. Mimo podobnie brzmiących nazw, składki te dotyczą dwóch różnych ubezpieczeń.
WAŻNE!
Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w 2017 roku.
Składka na ubezpieczenie zdrowotne
Jest jedną z opłat obowiązkowych – do jej regulowania zobowiązany jest każdy przedsiębiorca. Ten typ ubezpieczenia gwarantuje możliwość korzystania z opieki medycznej w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia.
Składka na ubezpieczenie chorobowe
Jest natomiast jedyną składką dobrowolną – przedsiębiorca może ją opłacać, ale nie ma takiego obowiązku. Ubezpieczenie chorobowe gwarantuje uzyskanie zasiłku chorobowego w razie niezdolności do pracy, a w przypadku kobiet pozwala także na otrzymywanie zasiłku macierzyńskiego.
Składka zdrowotna a chorobowa – różnice
Jakie jeszcze różnice występują pomiędzy składką chorobową a zdrowotną?
Składka zdrowotna
Składka chorobowa
Obowiązek opłacania
Obowiązkowa
Dobrowolna
Co gwarantuje?
Opiekę zdrowotną w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia
Zasiłek chorobowy i macierzyński
ZUS preferencyjny a ZUS pełny
Bez różnicy – wysokość składki jest stała
Niższa w ramach ZUS preferencyjnego
Wysokość składki
Uzależniona od liczby prowadzonych działalności
Uzależniona od ustalonej podstawy opłacania składek
Możliwość odliczenia
Odliczana od kwoty podatku dochodowego
Dwie możliwości: zaliczana do kosztów lub odejmowana od dochodu
Wysokość odliczenia
Częściowe – 7,75% podstawy wymiaru składki (wysokość składki do opłacenia to 9% podstawy wymiaru składki)
Możliwa do odliczenia w całości
Właściwy rachunek bankowy w ZUS
Osobne konto „Ubezpieczenie zdrowotne”
Łącznie ze składką emerytalną, rentową i wypadkową jako „Ubezpieczenie społeczne”
Sprawdź! ZUS – składki za pracownika! Czy wiesz, że są naliczane inaczej niż Twoje?
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nawet najlepszy produkt nie zrekompensuje klientowi złego doświadczenia w sklepie internetowym. A nic nie psuje tego doświadczenia szybciej niż dark patterns – manipulacyjne sztuczki ukryte w interfejsie. W tym artykule wyjaśniamy, czym są dark patterns, jak je rozpoznać i co grozi za ich stosowanie.
Start-upem określamy firmę, która ma pomysł na biznes – pomysł ten z jednej strony wiąże się z potencjalnie dużym zyskiem, ale z drugiej – jest narażony na duże ryzyko. Firmy te są więc otwierane nie z konieczności, ale z chęci wejścia na rynek z nowym produktem. A jakie podatki muszą płacić start-upy?
Praktyka pokazuje, że w social mediach często umieszczamy wizerunek innych osób, niekiedy bez ich zgody czy nawet wiedzy. Tymczasem za każdym takim obrazem stoją prawa autorskie oraz prawo do ochrony wizerunku, których użytkownicy nie znają bądź ignorują.
Oszustwo niejedno ma imię. Możemy paść jego ofiarą niemal wszędzie – w świecie realnym i wirtualnym. To jednak właśnie w Internecie zagrożenia pojawiają się szczególnie często, bo świat online daje nie tylko wygodę i szybki dostęp do usług, ale też otwiera szerokie pole do nadużyć.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo