Przedsiębiorcy nie ograniczają się w swoich działaniach jedynie do rynków krajowych. Szukają różnych kanałów dystrybucji swoich towarów, aby zdobyć potencjalnych klientów i rozwijać swoją firmę. Jedną z takich możliwości jest właśnie sprzedaż przez platformy handlowe. Zmiana zasad rozliczania VAT e-commerce od 1 lipca 2021 r. cały czas budzi emocje. Często zadajemy sobie pytania, czy obowiązek naliczenia i pobrania podatku VAT leży po stronie sprzedawcy, czy może powinna to zrobić platforma handlowa. W dzisiejszej publikacji będziemy analizowali sprzedaż przez eBay w kontekście rozliczeń OSS.
Co to jest platforma eBay?
EBay jest to jedna z platform handlowych, na której sprzedawcy mogą oferować swoje towary. Sprzedaż poprzez eBay przypomina w założeniu transakcje przeprowadzane przez polskie Allegro. Można wystawiać na aukcjach przedmioty i je licytować, ale również można kupić daną rzecz po z góry ustalonej cenie. Wprowadzone zmiany przepisów w całej UE od 1 lipca 2021 r. nie pozostały bez wpływu również na rozliczenia niektórych transakcji przeprowadzanych przez eBay, o czym napiszemy w dalszej części.
Procedura uproszczona OSS
Zanim przejdziemy do ustalenia kto jest odpowiedzialny za odprowadzenie podatku VAT od sprzedaży przez eBay krótkie przypomnienie, czym jest procedura OSS. Pamiętajmy, że rozliczenie w OSS dotyczy jedynie transakcji dokonywanych pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem (B2C). Ponadto w ramach tej procedury obsługiwana jest sprzedaż jedynie na terenie UE (WSTO). Procedura OSS pozwala na rejestrację i rozliczanie podatku VAT tylko w jednym kraju, kraju siedziby działalności gospodarczej, pomimo że dotyczy wysyłek do różnych krajów w UE.
Platforma handlowa a VAT e-commerce
Z założenia platforma handlowa wchodzi w obowiązki płatnika VAT w dwóch przypadkach:
Jeżeli ułatwia sprzedaż na odległość towarów importowanych o wartości jednostkowej do 150 euro (SOTI).
Dostawa towarów przez platformę odbywa się przez podmiot, który nie ma siedziby działalności gospodarczej na terenie UE, a dostawa towarów jest do konsumenta w UE (WSTO).
Sprzedaż przez eBay a rozliczenia w procedurze OSS
W tym miejscu dochodzi do sedna problemu. W takim razie, jak w takim przypadku należy traktować platformę handlową w kontekście rozliczeń w podatku VAT? Właściwie odpowiedź na to pytanie pojawiła się już we wcześniejszym akapicie. Do tej pory zostało ustalone, że:
procedura OSS dotyczy jedynie transakcji w ramach WSTO,
platforma handlowa ma obowiązek zapłaty VAT jeżeli są to transakcje SOTI lub towary sprzedaje podmiot spoza UE.
W kontekście tych informacji można wnioskować, że jeżeli polski przedsiębiorca, który posiada siedzibę działalności gospodarczej na terenie UE będzie dokonywał sprzedaży przez platformę eBay, to będzie odpowiedzialny za naliczenie i zapłatę podatku VAT do różnych krajów UE. W takim przypadku będzie mógł wybrać opcję rejestracji do procedury OSS, aby wszystkie rozliczenia były dokonywane w tzw. “jednym okienku”.
Sprzedaż WSTO przez eBay jest rozliczana w podatku VAT przez polskiego przedsiębiorcę. Sprzedawca powinien podawać dla oferowanych towarów cenę brutto i odrębnie stawkę podatku VAT w celu naliczenia i pobrania prawidłowej kwoty VAT.
Zasada rozliczania z firmą eBay w kontekście VAT e-commerce zależy od przepisów unijnych i krajowych, na podstawie których zostały wprowadzone zmiany od 1 lipca 2021 r. Nie zawsze jednak obowiązujące przepisy odnoszą się do wszystkich sytuacji, z jakimi przedsiębiorcy mogą się zderzyć w bieżącej pracy. Dlatego w miarę możliwości, dopływu nowych informacji i wyjaśnień będziemy informowali na łamach naszych publikacji.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Jak firmy technologiczne zarabiają i skalują swoje działania? Jednym z najistotniejszych czynników jest sprawdzony model biznesowy. W tym artykule przedstawiamy pięć modeli – od subskrypcji po marketplace – i podpowiadamy, jak możesz wdrożyć je w swojej firmie.
Trendy w e-commerce zmieniają się szybciej niż strategie większości e-sklepów, dlatego 2026 rok przyniesie dużą przewagę tym, którzy przygotują się wcześniej.
Sprzedajesz coś przez internet? A może dopiero planujesz założyć swój sklep online albo wystawić pierwsze produkty na Allegro, Vinted czy OLX? Bez względu na to, na jakim jesteś etapie, jedna kwestia prędzej czy później Cię dosięgnie – podatki.
Sprawne zarządzanie sprzedażą to klucz do sukcesu na marketplace, zwłaszcza jeśli sprzedajesz na kilku kontach. Jakie możliwości daje Sales Center Allegro i komu najbardziej się przydaje?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo